Fra fællesskab til samfund

Eleverne skal arbejde med alle de fællesskaber, som de og deres familier indgår i, og hvordan fællesskaberne overlapper hinanden.

Aktiviteten er henvendt til indskolingen.

Anslået tidsforbrug: 1 lektion.

Formålet er at synliggøre overfor eleverne, at samfundet består af en masse fællesskaber, der rækker ind i hinanden.

 

Tilrettelæggelse

Du kan se, hvordan aktivteten tilrettelægges i dette dokument: Sådan gør du.

 

Aktivitetens opbygning

Ved tavlen

Tegn på tavlen alle de fællesskaber, eleverne indgår i, som cirkler, der rækker ind i hinanden. Gør cirklen større med elevernes input.

Opsummér pointen: Vores samfund er bygget op af fællesskaber, vi er allesammen forbundet til hinanden gennem forskellige fællesskaber, og hele vores liv lever vi i fællesskab med andre.

Udenfor

Lad alle elever tegne en cirkel, der symboliserer et fællesskab, de godt kan lide. Eleverne stiller sig i deres eget fællesskab og fortæller, hvad det er for et.

 

Evaluering

- Hvilke observationer gjorde du dig, i forhold til elevernes bevidsthed om de fællesskaber, de indgår i?

- Var udendørsaktiviteten med til at eleverne fik en forståelse af, hvad fællesskaber er?

- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

 

Siden er opdateret 15. februar 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.