Fake news, research og kildekritik

I denne aktivitet får eleverne kendskab til, hvad fake news er, og hvordan de kan skelne de rigtige nyheder fra de falske.

Aktiviteten er henvendt til udskolingen.

Anslået tidsforbrug: 3-4 lektioner.

Formålet er, at eleverne lærer at være kildekritiske. De lærer at tage stilling på et oplyst grundlag og får redskaber til at skelne fake news fra rigtige nyheder.

 

Tilrettelæggelse

Du kan se, hvordan aktivteten tilrettelægges i dette dokument: Sådan gør du.

 

Aktivitetens opbygning

Introduktion og dialog

Introducer eleverne for fake news. Hvad er elevernes kendskab til falske nyheder?

Introducer dem for kildekritik.

Gruppearbejde

Eleverne skal finde eksempler på fake news.

Introduktion

Introducer eleverne for informationssøgning.

Opgave

Eleverne skal løse en opgave ved brug af informationssøgning.

Evaluering

- I hvilket omfang formåede eleverne at skelne falske nyheder fra rigtige nyheder?

- Hvordan fungerede informationssøgningen for eleverne?

- Kan erfaringer fra aktiviteten bruges i forhold til andre undervisningssituationer?

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

Siden er opdateret 23. januar 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.