Det gode interview

Rigtig mange elever skal lave interviews i forbindelse med projektopgaven. Giv dine elever en håndsrækning til at gennemføre det gode interview.

Et godt interview kræver planlægning, forberedelse, research og et klart mål. Herunder findes ideer til, hvordan det gode interview kan forberedes og gennemføres.

Før interviewet
Start eventuelt med at lave en brainstorm, hvor alle spørgsmål skrives ned. Spørgsmålene kan eksempelvis begynde med:

  • Hvad mener du om…?
  • Hvem har det betydning for at…?
  • Hvad vil du forslå at…?
  • Hvorfor er det…?

Herefter kan spørgsmålene sorteres, så de bedste vælges ud og medbringes til interviewet. Det er også relevant at tænke over, i hvilken rækkefølge spørgsmålene skal stilles. Det kan være en god idé at starte med de vigtigste spørgsmål først, så du er sikker på at få dem besvaret.

Grundig forberedelse er vigtig. Det kan give selvtillid under gennemførelsen af interviewet, hvis der er researchet grundigt, og du føler dig hjemme i stoffet.

Under interviewet
Det er svært at interviewe. Du skal både kunne overvinde sin generthed, bevare fokus undervejs, stille de gode spørgsmål og lytte til den interviewedes svar. Derfor kan det være en god idé på forhånd at aftale, hvilke roller man hver især skal have under interviewet. Måske skal den ene stille de spørgsmål, mens en anden lytter og spørger ind til svarene. Det er også godt at aftale, hvem der sørger for at notere svarene undervejs.

Generelt skal du ikke være nervøs for pauser undervejs. En pause kan netop være vejen til, at den interviewede kommer i tanke om noget, som han eller hun synes er relevant, og som du måske ikke selv havde tænkt på hjemmefra.

Målet med et interview er at få information. Det kan være en god idé at spørge ind til den interviewedes svar. Gode spørgsmål at stille kan eksempelvis være:

  • Hvad mener du med…?
  • På hvilken måde er det…?
  • Kan du give et eksempel på…?
  • Hvilken konsekvens har det at…?
  • Et godt spørgsmål at runde samtalen af med kan være: Hvad har jeg ikke spurgt om, som jeg burde have spurgt om?

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet af Tine Kierkegaard

Siden er opdateret 10. september 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.