Redskab

Det gode interview

Mange elever skal lave interviews i forbindelse med projektopgaven. Dette redskab giver inspiration til, hvordan eleverne kan forberede og gennemføre et godt interview.

Et godt interview kræver planlægning, forberedelse, research og et klart mål. Dette redskab er udarbejdet, så eleverne kan bruge det direkte arbejdet med det gode interview.

 

Før interviewet

Start eventuelt med at lave en brainstorm, hvor alle spørgsmål skrives ned. Spørgsmålene kan eksempelvis begynde med:

  • Hvad mener du om…?
  • Hvem har det betydning for at…?
  • Hvad vil du forslå at…?
  • Hvorfor er det…?

Herefter kan spørgsmålene sorteres, så de bedste vælges ud og medbringes til interviewet. Det er også relevant at tænke over, i hvilken rækkefølge spørgsmålene skal stilles. Det kan være en god idé at starte med de vigtigste spørgsmål først, så de bliver besvaret. Men overvej også, om det vil være en fordel at have et mindre vigtigt spørgsmål som indledning, så den interviewede kan følge med i, hvilken retning interviewet går.

Grundig forberedelse er vigtig. Det kan give selvtillid under gennemførelsen af interviewet, hvis der er researchet grundigt, og I føler jer hjemme i spørgsmålene.

 

Under interviewet

Det er svært at interviewe. I skal både kunne overvinde jeres generthed, bevare fokus undervejs, stille de gode spørgsmål og lytte til den interviewedes svar. Derfor kan det være en god idé på forhånd at aftale, hvilke roller hver elev i gruppen skal have under interviewet. Måske skal den ene stille spørgsmål, mens en anden lytter og spørger ind til svarene. Det er også godt at aftale, hvem der sørger for at notere svarene undervejs.

I skal som udgangspunkt ikke være nervøse for pauser undervejs. En pause kan netop være vejen til, at den interviewede kommer i tanke om noget, som han eller hun synes er relevant, og som I måske ikke selv havde tænkt på hjemmefra.

Målet med et interview er at få information. Det kan derfor være en god ide at spørge ind til den interviewedes svar. Gode spørgsmål kan eksempelvis være:

  • Hvad mener du med…?
  • På hvilken måde er det…?
  • Kan du give et eksempel på…?
  • Hvilken konsekvens har det at…?
  • Et godt spørgsmål at runde samtalen af med kan være: Hvad har jeg ikke spurgt om, som jeg burde have spurgt om?

 

Kreditering

Materialet er udarbejdet med faglige input fra Tine Kierkegaard.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.