Arrangementer

Temaforløb om evaluering, der gavner elevernes læring

Få hands on-inspiration til at styrke jeres evalueringspraksis gennem konkrete redskaber og systematik. Du kan deltage i Glostrup 6/11 eller Aalborg 13/11.

gsk_fgu_evaluering_arrangement_2024

Få inspiration til formativ evaluering, der kan styrke elevernes læring.

Temaforløbet består af en temadag i november 2024 og to faglige fyraftensmøder, som kan understøtte jer i at implementere de evalueringsredskaber, I finder brugbare, i jeres egen praksis.

 

Målgruppe

Temaforløbet er for dig, der arbejder på en grundskole eller FGU og vil udforske nye metoder og tilgange til evaluering, som kan tilføje nye elementer til din undervisning, didaktiske tanker og styrke elevernes faglige udvikling.

 

Program og indhold

Gennem workshops og oplæg vil du møde nye metoder, konkrete redskaber og eksempler fra praksis, som kan tilføje nye elementer til din undervisning, didaktiske tanker og styrke elevernes faglige udvikling:

  • Den stærke evalueringskultur: Hvad kendetegner den, og hvordan etablerer vi den?
    med Jan Sølberg, lektor ved Institut for Naturfagenes Didaktik
  • Samspillet mellem evaluering og leg: Eksempler på legende tilgange til evaluering baseret på nyeste forskning
    med Helle Marie Skovbjerg, professor ved Designskolen Kolding
  • Legende og æstetisk peerfeedback: Hvordan sanser og kreativitet forbedrer elevernes læring
    med Karen Stine Egelund, adjunkt og Mathilde Knage, lektor ved Professionshøjskolen Absalon
  • Skriftlig formativ feedback: Eksempler på brugen af meddelelsesbøger og forløbsplaner
    med STUKs læringskonsulenter
  • Fra evaluering til ændring af praksis: Hvordan kan underviseren bruge evaluering til at forbedre den daglige undervisning?
    med STUKs læringskonsulenter
  • Kropsligt forankret feedback: Kropslige udtryk, bevægelser og sanseoplevelser, der hjælper eleverne til at reflektere over deres læring
    med STUKs læringskonsulenter

 

Du vil også få mulighed for at netværke og udveksle idéer med kolleger fra andre skoler og med STUKs læringskonsulenter.

 

Praktiske oplysninger

Du kan vælge at deltage enten i Glostrup eller Aalborg. Programmet er ens for begge arrangementer.

Den 6. november, Glostrup

Tid: Onsdag den 6. november 2024 kl. 9-16

Sted: Glostrup Park Hotel

Pris: Gratis, men vær opmærksom på deltagerbegrænsning på 150 deltagere på hver lokation og på no-show-gebyr på 500 kr. pr. deltager ved udeblivelse uden afbud.  

Sådan tilmelder du dig: Klik her (åbner på conferencemanager.dk)

Tilmeldingsfrist: Tirsdag den 22. oktober 2024 kl. 10.00

Den 13. november, Aalborg

Tid: Onsdag den 13. november 2024 kl. 9-16

Sted: Hotel Hvide Hus, Aalborg

Pris: Gratis, men vær opmærksom på deltagerbegrænsning på 150 deltagere på hver lokation og på no-show-gebyr på 500 kr. pr. deltager ved udeblivelse uden afbud.  

Sådan tilmelder du dig: Klik her (åbner på conferencemanager.dk)

Tilmeldingsfrist: Tirsdag den 22. oktober 2024 kl. 10.00

 

Som deltager har du også mulighed for efterfølgende at tilmelde dig til to Faglige Fyraftensmøder, der sammen med læringsdagen skaber en progression over året. Datoer og tilmelding meldes ud i forbindelse med temadagen.

De to faglige fyraftensmøder bliver afholdt i foråret 2025 i Aalborg og på FGU i Avedøre, men kan også følges online.

 

 

3 fordele ved evaluering i undervisningen

Evaluering er et kraftfuldt redskab, der ikke kun måler læring, men også fremmer den ved at give løbende feedback og tydeliggøre vejen mod målet for den enkelte elev.

  1. Evaluering kan skabe en læringsfokuseret dialog og støtter elevernes progression.
     
  2. Evaluering kan flytte fokus fra præstation til læring, så eleverne kan udvikle sig uden pres for resultater.
     
  3. Evaluering kan understøtte et helhedsorienteret syn på elevernes potentialer og evner, inkl. kreativitet og engagement. 

  • Formativ evaluering kan styrke elevernes udvikling, når du tydeliggør vejen mod målet for eleven.
     
  • Formativ evaluering kan give mindre fokus på præstation og mere fokus på læring, fordi det flytter fokus væk fra evaluering af læringsresultater resultater og hen imod elevens næste step for læring.
     
  • Formativ evaluering kan bidrage med et helhedsorienteret syn på elevernes potentialer, fx ved at kaste lys på deres kreativitet og engagement i undervisningen.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.