Identitet, læreplaner og vejledninger

Fagets identitet, læreplaner og vejledning for matematik på FVU.

Identitet

Faget FVU-matematik tager afsæt i funktionelle matematikfærdigheder og forståelser, som voksne principielt har brug for i alle sider af samfundslivet i et demokrati.

FVU-matematiks genstandsfelt er hverdagsmatematik, som den udfoldes i relevante private, arbejds- og uddannelsesmæssige sammenhænge.

Med deltagernes baggrund, situation og fremtidsperspektiver i centrum fortolkes og konkretiseres indholdet i FVU-matematik i kontekster, som er genkendelige, så erfaringer fra undervisningen kan relateres til deltagernes øvrige liv.

FVU-matematik inddrager deltagernes forudsætninger og erfaringer med henblik på at fremme deltagerens lyst til og motivation for læring.

Formål

Formålet med undervisningen er, at deltagerne videreudvikler deres matematisk opmærksomhed, funktionelle matematikfærdigheder og -forståelser i forhold til at kunne fortolke, producere og reflektere over talmæssige, statistiske og grafiske informationer, man møder i hverdagen, samt evnen til at kunne kommunikere herom.

Formålet er endvidere, at deltagerne videreudvikler deres matematikfærdigheder med henblik på eventuel videre uddannelse.