Forløb

Tildes (fup)webshop

I forløbet skal eleverne lave deres egen fupwebshop. De skal lære om design og udformning af webshops, og hvordan de selv kan vurdere, om en webshop er sikker at handle med.

E-handel boomer og at handle på nettet er i dag en integreret del af de fleste unges hverdag. Teknologien giver nærmest ubegrænset mulighed for ubesværet at handle og udveksle varer og tjenesteydelser på tværs af landegrænser og kontinenter. Og med udbredelsen af mobile betalingsløsninger, kræver det kun en mobiltelefon at finde, bestille og købe varer over hele verden.

Internettet er også svindlernes sted. Antallet af falske hjemmesider, der med et professionelt design og “look” forsøger at franarre den besøgende penge og private oplysninger omkring identitet og betalingsmidler, er eksploderet. At handle sikkert på nettet kræver således en række kompetencer. Forløbet arbejder derfor hen imod digital dannelse gennem et afsæt i elevernes egen brug af e-handel.

Forløbet er særligt relevant for det faglige tema handel og kundeservice. Forløbet kan også være inspiration for de øvrige faglige temaer, hvor it og digitale teknologier skal inddrages, så undervisningen afspejler digitaliseringen i det arbejds- og skoleliv, som eleven skal være en del af. Det kan også bruges i almene fag som teknologiforståelse, samfundsfag og PASE. Det vil i alle tilfælde være oplagt at inddrage dansk og matematik i et tværfagligt arbejde med forløbet.

 

Produkter

  • Statistik over egen nethandel
  • Huskeliste: Den gode webshop
  • Design af fup-webshop inkl. tekster
  • Evt. reklamevideo
  • Evt. billeder eller lyd/musik

Produkter i forløbet

Gennem forløbet udarbejder eleverne statistik over egen nethandel, får viden om kendetegn og design/udformning af webshops og slutter af med at designe deres egen fup-webshop.

Har du adgang til de rette værktøjer, kan fup-webshoppen eventuelt udarbejdes i et onlineværktøj, hvor den gøres privat, så den ikke kan søges frem eller på anden måde tilgås. Alternativt kan eleverne lave deres design af en fup-webshop i andre computerprogrammer eller som plancher.

Er der tid og mulighed, kan eleverne producere øvrigt materiale, for eksempel i et tværfagligt og helhedsorienteret samarbejde med dansk i form af små online reklamevideoer for deres produkter eller produktion af billeder eller lyd/musik.

unpublished

Selve forløbet


Som start på forløbet undersøger eleverne deres egne handlemønstre på nettet den seneste måned. Det kan gøres i et regneark, hvor eleverne anonymt kan samle deres køb på nettet den seneste måned. Nogle elever ønsker måske ikke at deltage eller afgive disse oplysninger, da de anser dem for private, hvilket selvfølgelig skal respekteres.

På holdet - eller i grupper med efterfølgende klassedebat – drøftes resultaterne af undersøgelse og eleverne kan bruge refleksionsspørgsmål som:

  • Hvorfor handles der mest på de webshops?
  • Hvorfor er der nogle varer og tjenesteydelser, som de køber mere end andre i webshops?
  • Hvorfor vælger eleverne at handle netop den vare i netop den webshop?
© Tekforsøget.dk

Eleverne undersøger i grupper en række webshops og laver en liste over deres karakteristika. Eleverne kan vælge at undersøge de webshops, som blev identificeret som de mest anvendte i undersøgelsen af handlemønstre.

Eleverne kan se på følgende elementer ved webshops:

  • Design: Farver, brugervenlighed, navigation mm.
  • Kontaktmuligheder
  • Ting, der giver øget troværdighed (e-mærke, Trustpilot, anmeldelser, mm.)
  • Beskrivelse af varer/tjenesteydelser og priser
  • Salgs- og leveringsbetingelser
  • Betalingsmuligheder

Eleverne fremlægger deres undersøgelse for holdet, hvor de forklarer, hvordan en webshop virker og hvilke elementer, den indeholder.

Lad eleverne giver eksempler på sider og de kvaliteter, der gør, at de synes, at webshops fremstår troværdig og inspirerer til et køb. (Lav eventuelt også den modsatte øvelse, hvor eleverne finder eksempler på webshops, der ikke fremstår troværdige eller ikke motivere dem til køb).

Afslut undersøgelsen med at lave en fælles “huskeliste” for hele holdet med gode råd til designet af en webshop. Eleverne kan eventuelt lave huskelisten som plancher.


Med udgangspunkt i elevernes undersøgelser om handlemønstre på nettet og design af webshops, skal eleverne udtænke og designe et forslag til en fupbutik på nettet - en “fup-webshop”.

Eleverne skal naturligvis ikke lave en fuld webshop, men designe en “landingpage” (forside) og måske et par yderligere sider med præsentation af produkter/tjenesteydelser og andre elementer, der kan få fup-webshoppen til at fremstå troværdig.

 

Fremgangsmåde

1. Eleverne arbejder indledningsvist med idégenerering:

  • Brug huskelisten med de gode til design af webshops.
  • Find en målgruppe (kunder), som butikken henvender sig til.
  • Find et produkt - eller nogle produkter - der skal sælges.
  • Find et navn til webshoppen.
  • Find billeder og lav korte forslag til tekst.

 

2. Eleverne laver et pitch med deres ide for andre grupper eller lærer:

Eleverne kan i deres pitch beskrive:

  • Resultatet af deres idégenerering
  • Hvordan fup-webshoppens design og elementer understøtter, at den opfattes som troværdig
  • Hvordan billeder, priser og tekst understøtter, at kunden opfatter den som legitim
  • Hvordan man kan indbygge elementer, der understøtter troværdighed, for eksempel udsagn, citater, video osv.

 

3. Efter feedback går eleverne videre med det konkrete arbejde, med at lave en fup-webshop:

  • Lav et design med overskrifter, farver, layout, billeder, osv.
  • Lav tekster og priser
  • Lav forside (landingpage) og eventuelt et par andre undersider

 

4. Eleverne laver et nyt pitch med deres forslag til en fup-webshop for andre grupper eller lærer.

 

5. Redesign af fup-webshop.

 

6. Præsentation af fup-webshop:

Fup-webshoppen præsenteres for klassen. Eleverne skal her forklare hvordan og med hvilke greb, de har sørget for, at deres fup-webshop ser så ægte ud som muligt.

Elevernes fremlæggelser og deres refleksioner giver mulighed for at diskutere og uddybe flere problemstillinger i forbindelse med sikker internethandel, anvendelse af teknologier og elevernes egne handlemuligheder.

I den efterfølgende evaluering af forløbet rettes fokus på, om eleverne har viden om, hvilke virkemidler fup-webshops benytter, og at eleverne kan beskrive. hvordan deres produkt er blevet til i designprocessen.

© Tekforsøget.dk

Hvis eleverne i forløbet skal bruge teknologi/internettjenester for at lave deres fup-webshop, skal du altid undersøge om teknologien kan tilgås via unilogin eller anden sikker undervisningsadgang. Bruger du andre teknologier, skal du altid selv sikre dig, at databeskyttelsesforordningen (GDPR) bliver overholdt i arbejdet med den konkrete teknologi eller internet-tjeneste i forløbet.

Når eleverne skal bruge fotos og billeder til deres fup-webshop, kan du henvise til for eksempel www.pexels.com. Billeder herfra er licensfrie, ikke copyrightede og kan således frit bruges og redigeres. Husk, at eleverne skal henvise / angive kilde til alle billeder. Bruges billeder af mærkevarer, kan der være specifikke retningslinjer/regler.


Kreditering

Materialet i den fulde version er udarbejdet af Steen Juhl Møller og Anders Stig Christensen, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen UCN, VIA University College samt læremiddel.dk for Børne- og Undervisningsministeriet under rammerne for ”Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning”: Et treårigt forsøg (2018 – juni 2021), hvor der blev udviklet materialer, der blandt andet rummer film, inspirationsartikler og konkrete undervisningsforløb til undervisningen i teknologiforståelse.

Forløbet ”Tildes (Fup)webshop” rummer i sin fulde version øvelsen "Spot en fupbutik" med links til information om sikker e-handel og "e-mærket". Der er også beskrivelse af, hvordan forskellige udfordringer i forløbet kan håndteres, konkrete forslag til differentiering og beskrivelse af konkrete faglige mål og arbejdsområder knyttet til dansk, samfundsfag og teknologiforståelse.

Den fulde version af forløbet kan downloades og læses på tekforsøget.dk.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.