Tosprogede elever

Det er aldrig for sent at opøve andetsprogskompetencer.

FGU har både tosprogede elever, der er relativt nyankomne, og tosprogede elever, der er født op opvokset i Danmark. Det giver stor variation i undervisnings- og dannelsesopgaven. Relativt nyankomne tosprogede elevers læring afhænger i høj grad af, at de får den sprogstøtte, de har behov for. Det kan både ske gennem dansk som andetsprog og gennem sproglig opmærksomhed i praksis og produktion. Hertil kommer, at de gennem FGU skal introduceres til dansk kultur og demokrati.

Tosprogede elever, der er født og opvokset i Danmark, kan have behov for en dybere forståelse for ord og begreber, som sproglig opmærksomhed i praksis og produktion kan understøtte.

Inspiration

Kortlægning og analyse af forskellige indsatser (VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd)

Siden er opdateret 17. august 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.