Forløb
Serviceeftersyn på bil
Forløbet fokuserer på serviceeftersyn på bil for ekstern eller intern kunde. Undervisningsforløbet indeholder de faglige FGU-niveauer samt dansk- og matematikeksempler, der er knyttet til produktionen. Serviceeftersynet hører ind under det faglige tema: Motor og Mekanik
Forløbet giver eksempler på, hvordan produktionen danner basis for arbejdet med dansk- og matematikopgaver på flere niveauer i værkstedet samt - i videre forløb – i klasserummet.
Tværfaglige temaer fra fagene PASE og Identitet og Medborgerskab, der knyttes til arbejdet med produktionen eksemplificeres.
1: Planlægning/Overvejelser
Undervisningen er praksisrettet og tilrettelægges med udgangspunkt i reel produktion af rigtige varer til rigtige kunder. Herved oplever eleverne en umiddelbar nødvendighed og mening med arbejdet. Samtidig indebærer det konkrete arbejde, at det bliver nødvendigt for eleven at besidde viden, færdigheder og kompetencer indenfor dansk og matematik, f.eks. i forbindelse med mål og vægt, udfyldelse af ordre- eller arbejdssedler mm.
Serviceeftersynet er organiseret, så der er arbejdsopgaver og dermed læringsmuligheder for elever på forskellige niveauer, fagligt såvel som indenfor dansk, matematik og PASE. På den måde kan elever, der er på forskellige niveauer, danne et arbejdsfællesskab, der bl.a. er kendetegnet af sidemandsoplæring.
Arbejdsfællesskabet inddrager eleven i så mange af produktionens delprocesser som muligt (bl.a. planlægning og materialeberegning, udførelse og aflevering til kunden), hvilket bidrager til et tværfagligt samarbejde mellem produktionen og fagene dansk og matematik. Arbejdsformen indebærer også et element af demokratisk dannelse, idet eleven får erfaring med at bidrage til fællesskabet på mange forskellige måder.
2: Tilrettelæggelse
Produktionen:
Her finder du beskrivelse af selve serviceeftersynet – under det faglige tema: Motor og Mekanik.
I undervisningsforløbet indgår beskrivelse af:
- Beskrivelse af produktionen
- Maskiner, redskaber, værktøj og sikkerhed, der er tilknyttet produktionen
- Produktionens faglige læring på FGU 1-2-3 niveau
Eleverne, der har deltaget i serviceeftersynet, siger:
- Man skal være grundig ved et servicetjek.
- Jeg kan godt lide vores samtaler omkring et serviceeftersyn.
- Jeg kan godt lide at snakke med kunden om serviceeftersynet.
Produktionen omfatter overordnet:
- Serviceeftersyn foretages i henhold til det enkelte køretøjs serviceforskrifter (servicehæfte). Delopgaver i dette tilfælde er:
- Information om serviceniveau
- Bestilling af varer
- Udførelse af serviceeftersyn
- Dokumentation for udførelse af eftersyn nedskrives i bilens servicehæfte.
- Udfærdigelse af faktura til kunden og indkaldelse til næste servicetjek.
Serviceeftersynet kan vare fra få timer til flere dage.
Hent det samlede bilag med beskrivelserne her (pdf).
Dansk og matematik i produktionen:
Her finder du eksempler på dansk- og matematik, der tager udgangspunkt i serviceeftersynet.
Eksemplerne understøtter den unges deltagelse i produktionens delprocesser og udvikler almenfaglige kompetencer i fagene. Eksemplerne danner basis for progressionsmuligheder både inden for opgavens art og inden for graden af ansvar og kompleksitet.
Forløbene er opdelt i to former for dansk og matematik:
- Værkstedsforløb, der er en direkte del af værkstedets produktion.
- Afledte forløb, der tager afsæt i produktionen og peger ind i dansk- og matematikfagligheden.
Hent de to bilag – til faglig inspiration:
Tværfaglige perspektiver inden for PASE samt Identitet & Medborgerskab
PASE er et obligatorisk fag på Produktionsgrunduddannelsen og består af: Privatøkonomi, Arbejdspladslære, Samarbejdslære og Erhvervslære.
Identitet og medborgerskab er ikke obligatorisk på Produktionsgrunduddannelsen (PGU), men kan vælges som valgfag.
Her kan du hente bilag med forslag til de tværfaglige perspektiver (pdf).
3: Evaluering
- Har vi nået det, vi planlagde - deadlines i forhold til afleveringer til kunder?
- Hvad er næste delopgave i produktionen?
- Er kunden og vi selv tilfredse med kvaliteten?
- Hvilke observationer gjorde (henholdsvis lærere og elever) sig om at bruge færdigheder fra dansk og matematik i sammenhæng med produktionen?
- Hvordan understøtter dansk- og matematikopgaverne produktionen og differentieres forløbene til elevens niveau?
- Hvordan kan arbejdet gribes an næste gang?
Opsamling på og evt. undervisning i de nødvendige færdigheder og den viden, som produktionen kræver – både inden for det faglige tema og i de almene fag.
Status på det løbende arbejde foregår i dialog mellem elev og lærer og tager afsæt i den enkelte elevs faglige og personlige udgangspunkt i samspil med den pågældende opgave.
I forhold til den enkelte elev danner tilbagevendende forløbssamtaler og værkstedets redskab til synliggørelse af progression ex. kompetencetavlen baggrund for en løbende evaluering af fremskridt inden for fagets discipliner såsom at finde de korrekte serviceforskrifter for den pågældende bil, følge dem og f.eks. påfylde korrekt olietype, men også af fremskridt indenfor de i uddannelsesplanen opstillede sociale og personlige mål.
Forløbet er udarbejdet af:
Dette forløb er bearbejdet af Produktionsskoleforeningen - 2019.
Øvrige krediteringsoplysninger fremgår af de konkrete bilag til forløbet
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.