Redskab

Hold hackerne ude - 6 gode råd

Dette redskab kan anvendes i forhold til it-udfordrede elever/deltagere, så de kan forstå og efterleve god og sikker adfærd på internettet på alle de enheder, de benytter.

Formål med undervisningsmaterialet/redskabet

Dette materiale kan hjælpe it-udfordrede elever/kursister med at forstå og efterleve god og sikker adfærd på internettet på alle de enheder, de bruger.

Hent materialet her

Materialet består af anbefalinger, vejledninger og power points, som du kan bruge i din undervisning.



Der findes også et dedikeret materiale til voksne over 60 år her.

Målgruppe

Målgruppen er unge mellem 15 og 25 år samt voksne over 60 år.

Mål

Målet med at bruge redskabet i undervisningen er, at IT- udfordrede lærer at:

  • Spotte falske beskeder

  • Oprette lange, sikre kodeord og kunne huske dem

  • Opdatere programmer

  • Anvende NemID sikkert ved:

  • at passe på login koderne

  • at opsætte to-faktor login

  • Sikkerhedskopiere vigtige data og billeder

  • Kigge efter ophav på sider og hvad der står under, “om os” på hjemmesider ved e-handel

Parterne bag undervisningsmaterialet/redskabet er:

Undervisningsmaterialet er udviklet af virksomheden KL. 7 adfærdsdesign for Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner som en del af digitaliseringsstrategien. Materialet er udviklet i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og med hjælp fra UCC, Ældre Sagen, Styrelsen for It og Læring og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Kreditering

Redskabet er beskrevet af Københavns Professionshøjskole i 2019.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.