Artikel

Viden om tilmelding og start

På denne side kan du finde eksempler med forskningsbaseret viden. Der er uddrag af pointer, du som leder kan bruge til at hjælpe jeres elever i perioden fra de tilmelder sig frem til starten på skoleundervisningen.

På denne side kan du finde en oversigt over central forskningsbaseret viden, hvad denne viden kan bruges til og den/de vigtigste pointer fra hver udgivelse. 

 

Indsatser til at øge søgning til og gennemførsel af EUD

Afrapportering, 2018. Rambøll & Qvartz.

Rapporten er en undersøgelse af effekten af forskellige tiltag til at øge søgning og gennemførelse af EUD. I kan som skole finde inspiration heri.

Nedenstående vurderes at have stor effekt på gennemførelse:

”Sikkerhed vedr. praktik, boligsituation, afstemte overgangskrav og styrket undervisningsdifferentiering kan bidrage til øget tryghed og derigennem søgning og gennemførelse.” (Rambøll & Qvartz 2018, 20)

Find rapporten her på emu.dk.

 

8 råd fra EVA: Sådan kan I styrke elevernes udbytte af den specialpædagogiske støtte

Artikel, 2021. EVA.

I kan som skole bruge gennemgangen til at komme omkring jeres egen organisering af praksis og undersøge, hvordan I kan styrke jeres specialpædagogiske støtte – blandt andet i opstarten. De vigtigste pointer er:

  1. Sæt tidligt ind
     
  2. Tilpas støtten til elevernes behov
     
  3. Koordiner SPS med skolens andre tilbud
     
  4. Hjælp eleverne til at være åbne om deres behov for støtte

Find artiklen her på eva.dk.

Læs mere om SPS i artiklen "Specialpædagogisk støtte forbedrer unges chancer for at gennemføre en ungdomsuddannelse" her på eva.dk.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.