Artikel

Otte gode råd

Her er otte gode råd, du som leder måske kan finde inspiration i, for at I som institution bedst muligt støtter eleven i overgangen fra skole til praktik og retur.

  1. Vær særlig opmærksom på god kontakt mellem skole og lærepladser med fokus på overgange for eleven.
     
  2. Både skole og oplæringssted skal kende til relevante regler, opgaver og procedurer for og omkring eleven.
     
  3. Skab forum for eleverne, hvor de kan tale med hinanden på tværs om deres oplevelser på lærepladsen.
     
  4. Overvej, om skolen kan lave et værksteds- eller caféagtigt miljø på skolen, hvor eleverne i oplæring kan møde ind en eftermiddag eller aften og være faglige sammen.
     
  5. Spørg eleverne om, hvad de gerne vil have mere eller mindre af i deres uddannelsesliv. Kan I hjælpe dem med at gå i de retninger?
     
  6. Brug ældre elever (rollemodeller) til dialog med kommende oplæringselever om oplevelser.
     
  7. Afsæt tid og rum til, at underviserne bliver dygtige til at hjælpe eleverne godt på vej - dvs. udvikling inden for didaktik og pædagogik med fokus på relationelle kompetencer.
     
  8. Gør eleven klar til mødet med virksomheden: Virksomhedsforlagt undervisning (vfu) på GF2 kan give to gevinster:
  • De mål, som skole og virksomhed aftaler, at de skal lære i virksomheden, giver afsæt for læring relateret til fagets virkelige udfoldelse.
  • Sidegevinsten er, at mødet med en virksomhed kan opleves og bearbejdes af eleven, så der bliver færre overraskelser, når uddannelsesaftalen påbegyndes.
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.