Artikel

Særlige udfordringer de første uger på GF1

I denne artikel kan du læse om særlige udfordringer for henholdsvis eleverne og lederne i de første to uger på GF1.

Eleverne

Når eleverne starter på grundforløb 1, GF1, skal de finde sig til rette med nye mennesker og i nye institutionelle rammer.

De vil blive mødt af nye fagligheder, krav om stor selvstændighed, erhvervsfaglig kultur og forventning om, at de kan møde til tiden.

 

Lederne

Ledernes opgaver vil derfor også være mangfoldige, for ikke alle elever og alle optag har brug for samme støtte.

De største udfordringer for ledere kan være:

  • At skabe en inkluderende læringskultur på skolen, hvor alle elever møder et miljø, hvor de føler sig set, trygge og værdsatte både social og fagligt.
     
  • At opbygge et stærkt team af ansatte (undervisere, vejledere, mentorer mv.), der kan bidrage til, at eleverne får en sammenhængende og meningsfuld start på deres uddannelsesrejse.
     
  • At rekruttere nye grundforløbsundervisere og onboarde dem, så de kan tilpasse deres undervisning til elevernes behov, udfordringer og faglige ståsted.
     
  • At sikre, at didaktik og læring tilpasses elevernes forskellige baggrunde.
     
  • At støtte eleverne i at bevare motivationen, da de første uger på en uddannelse kan være udfordrende for eleverne, hvis de både skal forsøge at finde sig til rette i nye sociale og institutionelle sammenhænge og måske samtidig støder på vanskeligheder i forhold til det faglige stof.
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.