Forløb

Politiske beslutninger og velfærdsmodeller

Hvordan håndterer vi psykiske lidelser i et samfund som det danske? Dette forløb kombinerer øvelser om psykiske lidelser og den danske velfærdsmodel generelt. 

Forløbet er henvendt til samfundsfag på niveau C og er rettet mod den pædagogiske assistentuddannelse

Anslået omfang: 12 lektioner

Opgave 1 – lykkepiller:

Se filmen ”Lykkepiller” på www.educas.com.

Spil dilemmaspil om lykkepiller (45 min)

Beregn forbruget af lykkepiller i DK. Opgaven løses online under filmen ”lykkepiller” www.educas.com (60 min.)

 

Opgave 2 – psykiske lidelser:

Under Relaterede link finder du links, der kan bruges til at besvare følgende spørgsmål:

Beskriv 5 forskellige former for psykiske lidelser

Undersøg hvor mange personer, der er i behandling for en psykisk lidelse?

Undersøg hvilke konsekvenser kan det have for et individ at være ramt af en psykisk lidelse?

Hvilke konsekvenser kan det have for samfundet, at mange borgere har af en psykisk lidelse?

Hvilke handlemuligheder har den enkelte for at mindske symptomerne ved den psykiske lidelse?

Hvad kan samfundet gøre, for at mindske antallet af borgere med psykiske lidelser?

Opgave 3 – politik:

a. Hvilke opgaver varetager staten, regionen og kommunerne?

b. Hvem kan påvirke en lovgivningsproces, når de vedtages nye love eller ændres på eksisterende love?

c. Kan medierne påvirke debatten/lovgivningen omkring lykkepiller? Hvordan og hvorfor?

 

Opgaver 4 – Velfærdsmodeller:

a. Beskriv forskelle/ligheder ved velfærdsmodellerne

b. Beskriv den politiske ideologi, der ligger bag velfærdsmodellerne

c. Lav et rollespil, hvor I viser hvordan den enkelte velfærdsmodel har indflydelse på en borger med en psykisk lidelse. Rollespillet skal vises for en anden gruppe.

d. Undersøge hvem der har ansvaret for hjælpen til personer med psykiske lidelser i de forskellige velfærdsmodeller? – og hvilken hjælp kan tilbydes i de enkelte velfærdsmodeller?

 

Opgave 5 – Individuel opgave:

Hvad ville du gøre ved det stigende antal borger med psykiske lidelser, hvis du var en del af regeringen i Danmark? Du skal begrunde, hvad du vil gøre? Hvordan du vil gøre det? Og hvordan du vil finansiere det?

Tilrettelæggelse og evaluering

 

Tilrettelæggelse

Eleverne løser i grupper opgave 1, 2, 3 og 4 og fremlægger opgaverne for en anden gruppe, med deltagelse af underviseren (30 min. varighed)

Eleverne skal dernæst individuelt aflevere opgave 5.

 

Kilder

Lærebog i samfundsfag

www.educas.com

www.sundhedsstyrelsen.dk 

www.sundhed.dk

www.sind.dk

www.regioner.dk

 

Dokumentation

Eleverne skal dokumentere målopfyldelse af læringsmålene. Der tages udgangspunkt i hvilken grad eleven har forstået påvirkninger i de forskellige velfærdsmodeller, dvs. borgernes, mediernes og politikernes indflydelse. Der lægges vægt på at eleven kan ræsonnere sig frem til mulige løsninger/forbedringer af problematikken omkring psykiske lidelser og dilemmaet omkring økonomien.

 

Evaluering

Feedback fra underviser til elev/gruppe

Fra gruppe til gruppe

Fra elev/gruppe til underviser om forløbet

Til eleven: ”hvad kunne du have gjort anderledes i forløbet”

Faglige mål:

1. Diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter,

2. Anvende grundlæggende viden om det politiske og økonomiske system i Danmark til at formulere løsninger på samfundsmæssige problemer. 

Læringsmål: At eleven opnår viden omkring sammenhæng mellem de politiske beslutninger, velfærdsmodeller og problemstillinger. At eleven bliver afklaret om egne holdninger og argumenter i relation til emnet. At eleven finder løsninger på samfundsmæssige problemer i relation til emnet.

Kernestof:

Politik

b. Politiske institutioner og beslutningsprocesser samt mediernes indflydelse

c. Muligheder og udfordringer ved forskellige velfærdsmodeller

Sociologi

a. Samfundsudvikling, socialiseringsmønstre og menneskers handlinger i sociale sammenhænge

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.