Forløb

Arbejdsmarkedsforhold omkring overenskomstforhandlinger

Dette forløb giver eleven mulighed for at forstå sin egen rolle på arbejdsmarkedet ud fra viden om virksomheder og organisationer. Eleven opnår kendskab til den danske model, overenskomstsystemet og det fagretlige system.

Forløbet er henvendt til de merkantile uddannelser inden for samfundsfag på niveau F.

Forventet varighed: 4-6 lektioner

1. Overenskomst

a. Rolle-brainstorm

Lærerintroduktion af “case-virksomhed” med kort virksomhedshistorie, økonomiske nøgletal, produkter, antal ansatte, lønforhold, kundeforhold, konkurrenter etc.

Eleverne inddeles i teams à 5-6 medlemmer. Halvdelen skal være arbejdsgivere - den anden halvdel arbejdstagere.

Opgaven bliver at komme med et oplæg til krav i en overenskomst set fra hver sin synsvinkel (teammedlemmerne kan evt. sættes at spille hver sin rolle (Tempokaptajn, Opbakningskaptajn, Tossekaptajn, Synergikaptajn - se def. i kilder)

Efter rollebrainstorm sorteres og kategoriseres idéerne. Der planlægges endvidere en strategi for det efterfølgende rollespil.

 

b.   Rollespil

To repræsentanter fra henholdsvis en arbejdsgivergruppe og en arbejdstagergruppe mødes ved forhandlingsbordet med henblik på at præsentere deres krav og forsøge at komme overens. Resten af klassen observerer. Læreren kan vælge ikke at blande sig eller komme med åbne spørgsmål, diktere pauser, indsætte sig selv som forligsinstitutionen etc.

Rollespillet kan evt. gentages ved at repræsentanter fra de resterende elevteams gennemspiller overenskomstforhandlingerne.

 

c. Spil/Kabale

Eleverne (individuelt eller parvist) lægger en kabale på HKs hjemmeside . Kabalen kan også deles via sociale medier. Find kabalen her.

Kabalen hjælper eleverne med at afklare, hvilke overenskomstmæssige forhold, som er vigtige for dem selv - f.eks. løn, arbejdstid, ferie, pension, efteruddannelse. Endvidere giver kabalen svar på, hvilke forhold som er overenskomstdækket, og hvilke som er dækket af lovgivningen.

 

d. Lærerstyret opsamling på overenskomster

Emneord: konflikttyper, hovedaftalen, retten til at organisere sig, arbejdsgiverens ret til at lede og fordele arbejdet, forløbet af en forhandling af en ny overenskomst på arbejdsmarkedet, overenskomst til afstemning blandt medlemmerne, forligsmandens evt. rolle i forhandlingerne, arbejdsretten, voldgiftsretten, den danske arbejdsmarkedsmodel etc.

 

2. Organisationer på arbejdsmarkedet

 

a. Flashcard-spil

Et flash-card har ét spørgsmål på den ene side og ét svar på den anden.

Eleverne udarbejder i teams a 4-5 elever flashcard på baggrund af materiale om organisationer på arbejdsmarkedet evt. fra lærebogen i samfundsfag. Sæt evt. et minimumskrav m.h.t. antal flashcard per underemne.

 

Forslag til underemner:

  • Historisk udvikling
  • centrale begreber (strejke, lockout, solidaritet, flexicurity etc.)
  • arbejdsmarkedets parter
  • trekantssamarbejdet
  • den danske model
  • fagforeninger
  • fagforbund under LO og uden for LO
  • karteller, gule fagforeninger
  • arbejdsgiverforeninger
  • DA
  • DI
  • organisationerne og det politiske system.

 

Hele klassens flashcard samles sammen. Eleverne opdeler sig i par og hvert par får x-antal flashcard. Den ene elev er tutor for den anden elev.

Trin 1: Tutoren har alle kortene. Han tager det første kort, læser spørgsmålet og viser det til eleven.

Trin 2: Hvis eleven kan svare, vinder eleven kortet, og tutoren give anerkende feed back. Hvis eleven ikke kan svare, giver tutoren svaret, og kortet lægges bagerst i bunken.

Trin 3: Spillet fortsætter til eleven har besvaret alle kort.

Trin 4: Der byttes roller og evt. kort med et andet par.

 

Tilrettelæggelse og evaluering

Tilrettelæggelse

It anvendes til informationssøgning og formidling.

Det er muligt at differentiere i opgaven.

 

Kilder

Lærebog i samfundsfag

“Cooperative Learning”: af Spencer Kagan & Jette Stenlev

OK-kabalen

 

Dokumentation

Eleven dokumenterer målopfyldelse ved i sit rollespil at kunne indtage rollerne og tydeliggøre roller/rammer omkring en overenskomstforhandling, samt at eleven via besvarelserne i spørgsmål/svar kortene (fashcards) demonstrerer kendskab til organisationerne på arbejdsmarkedet.

 

Evaluering

Fra underviser til elev/gruppe

Fra gruppe til gruppe

Fra elev/gruppe til underviser om forløbet

Til eleven: ”hvad kunne du have gjort anderledes i forløbet?”

Faglige mål:


4. Forklare sin egen rolle og indflydelsesmuligheder på arbejdsmarkedet ud fra viden om virksomheder og organisationer samt deres regulering i det fagretslige system

Læringsmål:

At eleven opnår kendskab til organisationer på arbejdsmarkedet (hovedorganisationer, fagforbund især HK og arbejdsgiverforeninger). At eleven opnår kendskab til den danske model, overenskomstsystemet og det fagretlige system.

Kernestof:

1.Arbejdsmarkedsforhold

a. Organisationer på arbejdsmarkedet, herunder hovedorganisationer, strukturen i fagforbund og arbejdsgiverforeninger

b. Overenskomstsystemet og de grundlæggende interessekonflikter imellem arbejdsmarkedets parter, samt det fagretslige system

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.