Redskab
Inspirationshæfte: Progressiv læring
Progressiv læring er et værkøj, som har fokus på skabelsen af et arbejdsorienteret og positivt læringsmiljø med klare forventninger til eleverne.
Hensigten med værktøjet er, at eleven i højere grad tilegner sig forståelse af det faglige stof og motiveres til at gennemføre en påbegyndt uddannelse.
Formål
Målet med værktøjet Progressiv læring er at skabe rammer for underviseren, hvor fokus er på etableringen af et positivt læringsmiljø med tydelige mål og kontinuerlig feedback. Det indebærer processer med træning af ledere og undervisere med ekstern specialistbistand og med gensidig inspiration ved klyngemøder på tværs af skoler.
Den progressive læring fokuserer på, at læring sker successivt gennem dannelser og erfaring, og at undervisningen skal prioritere aktiv læring i meningsfyldte læringsfællesskaber. Den progressive læring er således ideelt set aktiverende, motiverende og udviklende, og der lægges vægt på ”learning by doing”.
Det progressive læringsmiljø understøtter en aktiv, engagerende læreproces, som indebærer aktiviteter med problemløsning og praksisorienterede opgaver, hvor eleven løbende oplever progression i egen læring af det faglige stof.
Evalueringsrapporten viser, at Progressiv læring styrker fastholdelsen af elever på grundforløbet signifikant positivt.
Kreditering
Materialet er udarbejdet af FastholdelsesTaskforce, 2017.