Redskab
Kollegial sparring
Få gode ideer til, hvordan den gode undervisning kan styrkes gennem kollegial sparring. Dette hæfte har til formål at give både ledere og undervisere inspiration til, hvordan I kan komme godt i gang med arbejdet.
Hæftet indeholder en kort introduktion til teori og metode samt en vejledning til, hvordan I kan arbejde med kollegial sparring. Der bliver givet en række eksempler på, hvordan udvalgte skoler har arbejdet med kollegial sparring, og hvilket udbytte dette har givet dem.
Kollegial sparring er en metode, der kan gavne både nye og erfarne undervisere. Sparringen, som den bliver beskrevet i hæftet, består af to elementer: observation af en undervisningssituation og en samtale.
Udbyttet af den kollegiale sparring vil altid afhænge af, om der opbygges et trygt og respektfuldt miljø imellem de undervisere, der giver hinanden sparring.
Kreditering
Hæftet er udarbejdet af Børne- og Undervisningsministeriets FastholdelsesTaskforce i 2016.