Artikel

Undervisningsforløb: Exchange - Rethink, Reduce og Reuse dit forbrugsmønster

Sæt gang i et bæredygtigt initiativ på skolen. Lad dine elever lave en exchange, altså en fysisk byttebørs, hvor de kan udveksle genstande med fokus på begreberne Rethink, Reduce og Reuse.

Artiklen er udarbejdet som inspiration til hvordan et tværfagligt undervisningsforløb med faglige mål fra grundfagene dansk, fremmedsprog, samfundsfag samt udvalgte erhvervsfagsmål kan tilrettelægges. Undervisningsforløbet er udarbejdet som projektarbejde på grundforløbets 1. del på et eux-forløb inden for hovedområdet omsorg, sundhed og pædagogik.

Med afsæt i begreberne Rethink, Reduce og Reuse kan eleverne i projektet lave en exchange – altså en fysisk byttebørs på skolen. Hertil kan de udarbejde plakater samt undersøge den samfundsmæssige betydning af genbrug og bæredygtighed.

Undervisningsforløbet kan med få justeringer anvendes på de andre tre hovedområder inden for erhvervsuddannelser.  

 

Forslag til opgaveformulering

Du går på grundforløbets 1. del i et eux–forløb inden for hovedområdet omsorg, sundhed og pædagogik. Du er ligesom et par af dine holdkammerater optaget af, hvordan I og de andre elever på skolen bidrager til at bevare klodens ressourcer. I er i gang med et undervisningsforløb om bæredygtighed, hvor I arbejder med faglige mål fra grundfagene dansk, fremmedsprog og samfundsfag samt udvalgte mål fra erhvervsfag i et projektarbejde. Emnet for projektet er genbrug.

Du og dine holdkammerater har set, at kommuner har fokus på genbrug – enten i bytteområder, til frivillige organisationer og private aktører. I synes, at det lyder interessant og vælger at arbejde med projektet Exchange.  

Med ønsket om at blive klogere på, hvordan vi som individer kan reducere på fremstilling af enten fast fashion eller fast furniture, ved at genbruge tekstiler eller møbler, kan projektets indhold være:

  • Undersøg hvad de 3 R’er: Rethink, Reduce og Reuse betyder. 
    • Find definitionen på eksempelvis practicalaction.org (søg: "The 6 Rs").
  • Beskriv jeres eget forbrugsmønster og undersøg, hvor I kan ændre jeres eksisterende forbrugsmønster.
  • Beskriv begrebet bæredygtig økonomi.
  • I grupper undersøger I, hvilke genbrugsmuligheder, der eksisterer i den kommune, hvor skolen er placeret. Skitsér genbrugsmulighederne.
  • I udvælger jeres design for jeres genbrugsstation Exchange.  
  • Exchange – forklaring på hvorfor, hvor, hvordan, hvem, udbredelsesmulighed, implementeringsstrategi og effekt.
  • Markedsføringsmateriale på dansk og engelsk udarbejdes. Materialet skal være rettet til den primære målgruppe for jeres Exchange.
  • Bemærk at i Exchange er penge ikke involveret!
  • Diskuter hvilken betydning genbrug har for dit liv (økonomisk, socialt, kulturelt).
  • Undersøg hvordan bæredygtighed er integreret i Danmarks økonomiske politik
  • Præsenter jeres projektdesign for holdet. Modtag og giv konstruktiv feedback til dine holdkammerater om deres projektdesign.

Tilføj gerne flere konkrete mål for projektets indhold. Sørg for at projektet passer ind i din undervisning og erhvervsretning. Du kan nedenfor se forslag til fag, fagmål og kernestof. 

 

Forslag til fag, fagmål og kernestof

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Kreditering

Fagkonsulent Sarah Hedegaard Sørensen og fagkonsulent Bitten Næsted Hansen - Kontor for erhvervsuddannelse, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.