Inspirationsmateriale til undervisning

Via linket på denne side findes inspirationsmateriale til fysikundervisning med fokus på at koble grundfaget med den uddannelse, som eleverne har valgt.

Materialet består af små tekster og videoer. Det skal give inspiration til helhedsorienteret og praksisrelateret undervisning, differentiering i fysik, samt redskaber til at understøtte dialogen med eleverne i evalueringsarbejdet.

 

Materialets indhold

Materialet er opbygget i tre temaer, der indeholder forskellige inspirationsmaterialer:

 

Helhedsorienteret og praksisnær undervisnin

  • Helhedsorienteret og praksisnær fysikundervisning på EUD og EUX
  • Opgaver til forløbet Elektrisk anlæg
  • Opgaver til samarbejde om helhedsorienteret undervisning på et pædagogisk møde
  • Video om praksisnær undervisning i grundfaget fysik

 

Differentiering i fysik

  • Cykelbremseforsøg
  • Forurening med bildæk
  • Oplagring af elektrisk energi i bilbatterier
  • Undersøgende metoder i fysik samt differentiering i fysik
  • Video om differentiering ved brug af rød, gul, grøn
  • Video: Oplæg IBSE

 

Evaluering, feedback og bedømmelse

  • Eksamen og bedømmelse i fysik på EUD
  • Eksempel på rubric til forsøg samt tom rubric til udfyldelse
  • En oversigt over faglige mål og taksonomiske niveauer i fysik
  • Rubric til bedømmelse af fysik på niveau E
  • Video: Evaluering, feedback og niveaudeling i fysik
  • Video: Evaluering, bedømmelse og eksamen i fysik

 

Find materialet

Det samlede materiale findes på cfu.via.dk

 

Kreditering

Materialet er udviklet af Anne Christine Oksen Lyhne, Lars Petersen og Jens Jacob Ellebæk fra UC Syd og Gert Kejsler fra Tradium.

Siden er opdateret 20. juni 2022 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.