Forskning og viden

Undervisning i STEM-fagene opleves som motiverende på EUD

En rapport om motivation fortæller, at eud-elever oplever naturfagsundervisningen som motiverende, og at de bliver dygtigere til deres fremtidige erhverv gennem undervisning i naturfag, biologi, fysik og kemi.

En ny undersøgelse viser, at når eleverne bliver undervist i de naturvidenskabelige grundfag, så oplever de at få ny viden og kompetencer, som gør dem til dygtigere anlægsgartnere, mekanikere og ernæringsassistenter.

Rapportens hovedpointer

Elever på erhvervsuddannelserne motiveres af at blive undervist i naturvidenskabelige fag. Læs rapporten på eva.dk.
© Danmarks Evalueringsinstitut og Astra 2023.

Fagene giver dem en faglig ballast, som de senere kan bringe ind i deres erhverv – især når undervisningen decideret er møntet på deres kommende erhverv og inddrager praktiske eksempler fra disse professioner.

Men rapporten viser også, at det bl.a. er svært for erhvervsskolerne at rekruttere undervisere med de rette naturvidenskabelige kompetencer.

For at det skal blive rigtig godt efterlyser underviserne et tættere samarbejde med skolens faglærere, hvor man er sammen om at planlægge og udvikle undervisningen.

Derudover efterlyser underviserne bedre muligheder for kompetenceudvikling, og underviserne savner også et bedre samarbejde om udvikling af relevante fagrettede undervisningsmaterialer.

Find rapporten

Du kan læse rapporten her på eva.dk.

Kreditering

Rapporten er gennemført af EVA i samarbejde med Astra.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.