Forløb

Forløb: Data og computationel tankegang

I gennem forløbet får eleverne konkret viden og færdigheder i at arbejde med datatyper, tabeller, databaser og dataudtræk. Forventet tidsforbrug: 16 lektioner.  

Eleverne kommer til at anvende:

  • Data, dataindsamling & datatyper
  • Computationel tankegang
  • Datamanipulation

 

Faglige mål (fra fagbilaget)

  • 6. kan anvende computationel tankegang til løsning af simple problemstillinger i en erhvervsfaglig kontekst
  • 7. kan identificere basale strukturer i et programmeringssprog og anvende grundlæggende programmering til modifikation og skitsere (videre)udvikling af programmer
  • 8. kan redegøre for anvendelse af enkle erhvervsfaglige databaser, samt bearbejde information i disse.

 

Kernestof

  • Programmering: funktioner, variable, sekvenser, løkker og forgreninger
  • Test, systematisk fejlsøgning og kvalitetssikring
  • Omsætning af problemløsninger til algoritmer gennem dekomposition, abstraktion, mønstre og generaliseringer
  • Data og databaser: databasers anvendelse i erhvervsfaglige sammenhænge og simple databaseforespørgsler modellering og manipulation af data i databaser

 

I forløbet skal eleverne arbejde med følgende hovedpunkter:

  • Planlægning af dataopsamling
  • Planlægning og konstruktion af database
  • Fejlsikring i forhold til datatyper
  • Input af data i database (flere tabeller)
  • Udtræk af data over flere tabeller

 

Planlængning/overvejelser

Lærerens rolle i undervisningen, skal primært være i form af vejleder. Eleverne skal selv opstille løsningsmodeller og afprøve dem i praksis.

 

Materialer

I forbindelse med undervisningen, kan eleverne med fordel benytte sig af  https://www.w3schools.com/sql/default.asp hvor det blandt andet er muligt at afprøve forskellige SQL-sætninger til datamanipulation.

 

 

Forløbets opbygning

1. Datatyper

Læreren gennemgår forskellige datatyper (fx i SQL https://www.w3schools.com/sql/sql_datatypes.asp). Igennem introduktionen til de forskellige datatyper, lægges grundlaget for eleverne i forhold til deres opbygning af tabeller i databasen. De forskellige datatypers begrænsninger er vigtige i forhold til fejsikring. Ud over det, er det god skik at begrænse størrelsen af de forskellige datafelter, så de fylder mindst (det giver bedre ydelse).

 

2. Data til tabeller

Med afsæt i Computationel Tankegang skal eleverne analysere et område inden for deres faglighed og finde frem til hvilke data de kan registrere – det er ikke så vigtigt at dataene har værdi (kan bruges fagligt), men det giver mest mening. (brugerinput, automatiske målinger). På baggrund af de data de vil registrere, skal der designes en database – med flere tabeller.

 

3. Databaser

Databaser (her tænkes på strukturerede databaser) opbygges så gentagelser af data udgås – fx frem for at skrive alle data om en by ved hver person, refereres til en tabel med postnumre og andre data om den enkelte by – derfor er det vigtigt at vejlede eleverne i den retning. Hvis de vælger at bygge en database med kun en enkelt tabel, er det vigtigt at læreren vejleder dem hen mod en database med flere tabeller.

 

4. Dataudtræk

De registrerede data skal trækkes ud af databasen. Her bruges SQL

 

Evaluering

Elevernes løsninger fra hjemmesiden skal dokumenteres med screenshots.
Alle dele indgår i deres portfolio.

 

Kreditering

Udarbejdet af Lars Kristian Clausen, Roskilde Tekniske Skole.

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.