Teknologisk handleevne og computationel tankegang

Kompetenceområdet omhandler anvendelse af grundlæggende viden om netværk, forståelse af algoritmiske forskrifter, programmering, logisk og algoritmisk tænkning, abstraktion og mønstergenkendelse, datamodellering samt test og afprøvning. Her kan du finde inspiration til undervisningen.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Introduktion til kompetenceområdet

I videoen introducerer Lars Kristian Clausen fra Vilvorde, Roskilde Tekniske Skole, kompetenceområdet "Teknologisk handleevne og computationel tankegang".

Lars Christians Clausen - om computationel tankegang

Teksten forklarer kompetenceområdet teknologisk handleevne og computationel tankegang. Der gives forslag til elementer, der kan inddrages i undervisningen, herunder mønstergenkendelse og abstraktion, algoritmisk tænkning, flowcharts og blokprogrammering. 

Programmering - værktøjer og ressourcer til underviseren

Kort introduktion til programmering. I dokumentet findes en kort beskrivelse af forskellige sproglige udtryk for programmeringselementer, som vil være relevant at inddrage i undervisningen.

Værktøjer til at udtrykke programflow før kodning. I dokumentet finde du en introduktion til psudokoder og flowcharts, link til videoer og oversigt over mest anvendte flowchartsymboler.

I dokumentet findes en kort introduktion til computationel tankegang og link til ressourcer, der kan give inspiration til undervisningen.

Arbejdet med data - værktøjer og ressourcer til underviseren

Introduktion til databaser og konkret eksempel på, hvordan der kan arbejdes med databaser i undervisningen.

Data er grundlæggende for it-systemer, og derfor bør eleverne få en forståelse for hvilke typer af data it-systemer anvender, og hvordan data repræsenteres og er modelleret. I dokumentet findes en oversigt over elementer, der kan inddrages i undervisningen.
 

I dokumentet  finder du en kort introduktion til datamodellering og forslag til ressourcer, der kan give dybere indblik i, hvordan der kan arbejdes med emnet i undervisningen. Der henvises fx til en note af Claus B Madsen, Aalborg Universitet, der beskriver grundlæggende koncepter omkring repræsentation og manipulation af data med eksempler fra den teknologiske dagligdag. Noten er skrevet til brug i det gymnasiale forsøgsfag i informations-teknologi.

For nogle uddannelser vil det være hensigtsmæssigt at arbejde med begrebet “big data”.  I dokumentet finder du kort introduktion til Big data og forslag til fire forløb, der er udarbejdet af Videnscenter for databaseret service og forretningsudvikling.

Om 3-lags arkitektur og netværksarkitektur

Netværksarkitektur handler om, at eleverne opnår en basal forståelse for, hvordan de fleste it-systemer er forbundet til andre systemer i et netværk.

Siden er opdateret 25. juni 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - BY/NC/SA Navngivning / Ikkekommercielt / Del på samme vilkår. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/dk/.
Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme
Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.