Aktivitet

Hvor får jeg mine nyheder fra?

I denne aktivitet skal eleverne reflektere over deres medieforbrug og prøve kræfter med, hvordan medierne vinkler historier forskelligt. Omfanget af aktiviteten er 1-2 lektioner.

 Aktiviteten har til formål at styrke elevernes kritiske tilgang til nyheder og historier, og hvordan forskellige holdninger og perspektiver kommer til udtryk.

 

Planlægning/overvejelser 

Læs detaljeret om, hvordan du kan planlægge aktiviteten her: Sådan gør du.

 

Aktivitetens opbygning

Øvelse 1. 

Speeddebat.

Øvelse 2.

Hvilke overskrifter klikker du på?

Øvelse 3.

Den samme historie kan have mange forskellige vinkler.

Du finder bilag til alle øvelser herunder.

Kreditering

Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

Siden er opdateret 01. september 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.