Aktivitet

Mission, vision og forretningsidé - Sanistål

Forslag til emner om værdier, SWOT og branding.

Eksempel 1 Sanistål, sikkerhed og branding

Sanistål lægger stor vægt på sikkerhed, og der er praktisk talt ingen arbejdsrelaterede ulykker på virksomheden i Aalborg. Det betyder, at alle medarbejdere har stor opmærksomhed på sikkerhed, og alle ved meget om, hvordan man undgår ulykker.

Sanistål er leverandør til bl.a. mange håndværkere og byggefirmaer. Det er vigtigt, at kunderne på B2B markedet har en opfattelse af, at Sanistål er en forretningspartner, der leverer mere end værktøj og byggerivarer. Saniståls ønske om at skabe en ”Mere end du tror”- oplevelse skal også omfatte fokus på sikkerhed.

  • Fortæl om begrebet branding og de forskelige måder, en virksomhed kan brande sig på
  • Hvordan kan en kampagne om sikkerhed på arbejdspladsen være med til at brande Sanistål?
  • Sanistål ønsker at bruge skuespilleren Thomas Bo Larsen som frontperson i kampagnen rettet mod håndværkere og byggefirmaer. Kom med ideer til, hvordan det kan foregår og hvilke aktiviteter, der kan indgå i kampagnen. Vurdér hvilken type branding, der vil være tale om.

 

Eksempel 2 Forretningsidé og SWOT

Sanistål har formuleret en mission, der også udtrykker virksomhedens forretningsidé. Hos Sanistål ønsker man at være leverandør af et bredt sortiment af produkter, hvor de professionelle kunder får mere end hos andre leverandører. Dermed bliver Saniståls kunder mere konkurrencedygtige i deres egne brancher.

  • Redegør for begreberne idé, mål og politikker. Kom med eksempler fra Sanistål, der kan støtte din redegørelse.
  • Udarbejd en SWOT-analyse for Sanistål. Her kan du med fordel anvende faktateksten om f.eks. Økonomi.
  • Vurdér ud fra din analyse, hvad Sanistål skal have fokus på for at virksomheden kan udvikle sig med succes.

 

Eksempel 3 Grossisten som samarbejdspartner

Sanistål har et ønske om at differentiere sig fra sine konkurrenter bl.a. på at levere en ”Mere end du tror”-oplevelse til sine kunder. Det betyder, at ud over at levere produkter, så vil Sanistål gerne hjælpe sine kunder med at spare penge og tid, så de på den måde bliver mere konkurrencedygtige. 

  • Fortæl hvad der forstås ved begrebet distributionskæde. Fortæl og vis hvordan Saniståls distributionskæde kan se ud både på konsumentmarkedet (B2C) og på producentmarkedet (B2B). Husk at uddybe hvilken rolle grossisten spiller i distributionskæden.
  • Fortæl hvordan Stockmaster kan hjælpe Saniståls kunder med at spare tid og penge i deres egen produktion
  • Kom med forslag til hvordan Sanistål kan informere sine kunder om Stockmaster. Her kan du f.eks. fortælle om og vise, hvordan en brochure kan se ud. Det er vigtigt, at du husker at inddrage modeller og teori i din besvarelse.

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærerne selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

 

Kreditering

Udarbejdet af Eva Busk, Tietgen Business, 2016.

Siden er opdateret 22. september 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.