Aktivitet
Mission, vision og forretningsidé - JYSK
Om virksomhedens værdier og branding.
Eksempel 1: Branding og brandingmetoder
Det er vigtigt, at forbrugerne forbinder JYSK med nogle bestemte værdier, forventninger og oplevelser. Derfor arbejder JYSK meget bevidst med branding.
- Fortæl hvad der forstås ved begrebet branding og hvilke måder, virksomhederne kan arbejde med branding på.
- Redegør for de fordele og ulemper, der er ved branding.
- Lars Larsen er en meget vigtig del af brandet JYSK. Hvilke værdier forbindes med Lars Larsen?
Eksempel 2: CSR værdier i JYSK
Mange virksomheder arbejder med CSR (sociale, miljømæssige og etiske emner). Det er med til at skabe værdi og kan blive en del af virksomhedernes branding.
- Find og beskriv eksempler på emner, der kan siges at være en del af JYSK´s CSR arbejde.
- Forestil dig at Ride 4 Rehab skal gentages og cykelløbet én af dagene skal slutte ved en JYSK butik. (Du vælger selv by og beliggenhed). Planlæg og beskriv eventen og de muligheder, der er for at skabe omtale.
Eksempel 3: Customer Promises og målgruppen
JYSK har formuleret 4 customer promises . Se dem her: https://jysk.ie/jysk-customer-promises
De fem løfter beskriver den oplevelse, som målgruppens forbrugere helst skal forbinde med JYSK.
- Fortæl hvordan de 4 løfter hænger sammen med JYSKs parametermix.
Marketingafdelingen i JYSK overvejer at udvikle en ny serie af TV-reklamer for JYSK. Her skal de beskrive nogle realistiske personer, der kan optræde i reklamen. På den måde vil de gerne personificere deres customer promises.
- Lav en kort video (2-3 minutter), hvor du interviewer en forbruger om dennes adfærd ved køb af boligudstyr – afspil videoen ved eksamen.
- Fortæl om forbrugeren er en del af JYSKs målgruppe.
- Redegør for hvorfor en personliggørelse af reklamen kan virke som stærk og troværdig branding.
Ressourcer
Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.
Mission og værdier (engelsk)
Job.jysk.dk Artikler og videoer om diverse arbejdsområder i JYSK.
GOJYSK online nyhedsmedie for medarbejdere
Kreditering
Udarbejdet af Eva Busk
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.