Aktivitet

Mission, vision og forretningsidé - Dansk Supermarked Group

Forslag til emner om CSR, branding og værdier. 

Emner i fokus er branding og brandingmetoder samt betydningen af private label-produkter i sortimentet. Der tages udgangspunkt i DSG og det forventes, at eleven anvender relevante teorier og modeller.

 

Eksempel 1. Branding og brandingmetoder

  • Formålet med at brande en virksomhed eller et produkt er, at forbrugerne forbinder en række værdier med virksomheden eller produktet. Det skal selvfølgelig gerne betyde, at forbrugerne ønske at købe eller bruge netop dette produkt. Det skal være forbrugernes foretrukne valg.
     
  • Redegør for hvad begrebet branding står for og hvilke måder, en virksomhed kan arbejde med branding på.
    Du skal desuden fortælle om de fordele og ulemper, der er forbundet med branding.
     
  • Netto er Dansk Supermarked Groups discountkæde.
    Fortæl om de brandingværdier, der kendetegner Nettos brand.
     
  • Se videoen fra YouTube med Kato. Vurder den betydning for Nettos branding, som videoen kan have. Hvilken type branding er der tale om?

 

Eksempel 2. CSR i Dansk Supermarked Group og Muligheder for alle

CSR (Corporate Social Responsibility) er med til at skabe værdi for mange virksomheder, og det kan desuden være en vigtig del af brandingprocessen.
Dansk Supermarked Group arbejder også med CSR på flere områder. Det er for at nævne nogle: reduktion af madspild, fair trade og bæredygtighed.

  • Brug Dansk Supermarked Groups hjemmeside og find ud af hvilke områder, der arbejdes med inden for CSR. 
     
  • Bl.a. føtex samarbejder med projektet High Five. Det er en del af DSG’s CSR strategi at være med til at skabe muligheder for alle.
    Vurdér om der er tale om branding af DSG og føtex i den forbindelse og værdien af den.

 

Eksempel 3. Private Label produkter

I supermarkeder er det i de senere år blevet mere og mere almindeligt, at forbrugerne kan finde masser af såkaldte private label produkter, der kun sælges i bestemte kæder. Det er altså kædernes egne produkter.

  • Fortæl om hvad der forstås ved både en egentlig mærkevare og private label produkter. Du skal også fortælle om de fordele og ulemper, der er ved de to typer af mærker.
     
  • Sammenlign Dansk Supermarked Groups egne mærker (Budget, Vores, Levevis, Vrs, Princip) med andre værkevarer. Inddrag evt. Martin Rouchmanns blog.
     
  • Vælg ét af DSG’s egne mærker og fortæl om markedsføringsplanen for mærket. Her skal du lægge vægt på fastlæggelse af målgruppen samt udpege de parametre, der særligt kendetegner mærket (private label).

 

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

Forretningsområder om Salling Groups kerneforretning, digital handel, egne brands og mærker

CSR-rapporter

Klima og bæredygtighed

Muligheder for alle

Private label vs mærkevare Af Martin Rouchmann, 2014. En blog om detail, mad og inspiratation fra hverdagen.

Netto-spot, Det er hårdt at tjene penge YouTube, 2013 (0:27 min.).

Netto-spot, Kato ny medarbejder 
Vores nye medarbejder KATO, eller Karsten som vi kalder ham, har været ude og lavet en lille kundeundersøgelse. Se hvordan kunderne reagerer, når de finder ud af, hvem det egentlig er, som de snakker med. Youtube 2015 (3:24 min.).

 

 

Siden er opdateret 09. januar 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.