Aktivitet

Målgrupper og købmandskab - Sanistål

Emner med fokus på segmentering og valg af målgruppe samt kommunikations- og promotionaktiviteter.

Sanistål handler på B2B-markedet, hvor virksomheden f.eks. er leverandør til byggemarkeder. Derfor har Sanistål ikke selv kontakt til den forbruger, der køber værktøj eller byggematerialer til sine gør-det-selv projekter. Alligevel er det vigtigt at være bevidst om forbrugernes adfærd, så Sanistål kan tilbyde sine kunder (byggemarkederne) produkter, der tiltaler forbrugerne.

 

Eksempler på emner til caseeksamen

Eksempel 1: Saniståls kunder på B2B

Sanistål sælger varer indenfor flere forskellige områder. På deres hjemmeside kan man læse om alle deres produkter fordelt på mange kategorier. Det giver også en fornemmelse af, hvem Saniståls kunder er. Der er også mange informationer i faktateksten Målgrupper og købmandskab.

  • Redegør for hvad der forstås ved B2B markedet og de delmarkeder, der findes her. Giv også eksempler på, hvilke virksomheder der kan være Saniståls kunder og hvilke delmarkeder, kunderne tilhører.
  • Tag udgangspunkt i et kundeeksempel (f.eks. en byggemarkedskæde eller en håndværksmester) og fortæl om kundens købsadfærd. Her er det vigtigt, du fortæller om de særlige kendetegn ved købsadfærd på B2B-markedet.
  • En låsesmed, der er kunde hos Sanistål, bliver opmærksom på, at Sanistål nu forhandler elektroniske låse fra producenten Salto. Du kan læse om produkterne her: . Hvilken købsadfærd vil der være tale om? Det er vigtigt, at du kommer ind på alle elementer, der er relevante for købsadfærden. 

 

Eksempel 2: Gør-det-selv kunder på B2C

Byggemarkederne er spændende indkøbssteder for gør-det-selv personer. I byggemarkedskæden Bauhaus kan man finde produkter til ombygninger, reparationer, indretning af hjemmet og værktøj. Bauhaus forhandler også rigtig mange varer, der leveres af Sanistål, f.eks. værktøj, vandhaner og badeværelsesmøbler. Her skal du undersøge Bauhaus’ s målgruppe.

  • Fortæl om hvad der forstås ved segmenteringsprocessen. Det er også vigtigt, at du fortæller om segmenteringskriterier og målgruppevalg.
  • Vis hvordan Bauhaus kan segmentere og vælge relevante målgrupper. Giv også eksempler på produkter, der vil være attraktive for forskellige målgrupper.
  • På Youtube kan man finde videoer med en familie, der ombygger deres hus. https://www.youtube.com/playlist?list=PL12MQmZ8vsG0hOLvXaXlXhNYW0tncozjb  

 

 Eksempel 3: E-handel på B2B og B2C

Mange virksomheder oplever, at e-handel bliver mere og mere omfattende. Det gælder både på B2B og på B2C-markedet. På FDIH (Foreningen for dansk internethandel) hjemmesiden kan man finde mange informationer om udviklingen i e-handel i Danmark.

  • Fortæl om e-handel og hvad der forstås ved e-handel. Kom ind på fordele og ulemper ved e-handel både på B2B og B2C. Vurdér hvilke faktorer, der er særligt vigtige.
  • Vis distributionskæden for Sanistål for såvel B2B som B2C. Vis hvordan e-handel kan indgå.
  • Sanistål har en web-shop for sine B2B kunder. Private forbrugere kan ikke handle på siden, men alle kan selvfølgelig gå ind og søge på produkter og læse specifikationer m.v. Fortæl hvordan købsadfærden kan være for en familie, der ønsker at renovere familiens badeværelse. Læg især vægt på hvordan e-handel og mulighederne for at undersøge varerne på nettet kan påvirke adfærden. Vurdér om familien kan tænkes at handle på nettet i forbindelse med renovering af badeværelset.

 

Eksempel 4: Markedsføringsplanen

Markedsføringsplanen er virksomhedens redskab til at skabe oversigt over og sammenhæng i deres markedsføringsaktiviteter. Sanistål skal også være meget bevidst om at målrette deres aktiviteter.

  • Fortæl om markedsføringsplanen - hvad er det og hvilke elementer der hører med til processen.
  • Analyser marketingmixet i Saniståls butikker. Læs om butikkerne i faktateksten Målgrupper og købmandskab og på Saniståls hjemmeside.
  • Det er momsregistrerede virksomheder, der handler i Saniståls butikker. Vurdér med udgangspunkt i f.eks. deres tilbudsavis og deres hjemmeside hvordan man kan se, at Sanistål henvender sig til netop denne målgruppe. Find konkrete eksempler og vurdér budskab og virkemidler.

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærerne selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

Adgangskontrol med et æstetisk touch
Omtale på Saniståls hjemmeside af nye elektroniske låse. 14.09.2016 Lokaliseret 29.09.2016

Ombyggerne Bauhaus Danmark
Bauhaus har lavet en række videoer med parret Anne og Simon, der også har deltaget i TV2-serien Nybyggerne. Anne og Simon har købt et hus i Kolding, som de sætter i stand. Undervejs lægger de videoer ud med tips og ideer til ombygning. Lokaliseret 29.09.2016

Bauhaus hjemmeside med produkter og webshop.
Hovedsiden for Bauhaus Danmark. Lokaliseret 29.09.2016

 

 

 

 

Siden er opdateret 22. september 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.