Aktivitet

Kommunikation - JYSK

Om virksomhedens kommunikation på sociale medier, events og nyhedsmediet GOJYSK.

Eksempel 1: Promotionaktiviteter og JYSK

Promotion er en meget vigtig parameter for JYSK. Virksomhedens marketingafdeling arbejder meget systematisk og målrettet på at skabe kontakt til forbrugerne.

  • Fortæl om promotion og de forskellige aktiviteter, som virksomheder kan bruge.
  • Redegør for hvordan JYSK anvender promotion.
  • Vælg et konkret eksempel fra JYSK´s promotion (f.eks. deres tilbudsavis eller en TV-reklame) og vurdér det.

 

Eksempel 2: Sociale medier

Mange virksomheder er opmærksomme på, at de sociale medier er en del af forbrugernes hverdag. Det betyder, at der kan være gode muligheder for at påvirke forbrugerne gennem de mange kanaler.

  • Fortæl om de sociale medier og hvordan de kan være en del af forbrugerens købsadfærd. Du skal f.eks. vurdere hvordan sociale medier kan være en del af forbrugerens købsbeslutningsproces.
  • JYSK har en Instagramprofil, der hedder JYSKDK. I marketingafdelingen vil man gerne arbejde mere med Instagram. Kom med forslag til, hvad JYSK kan lægge op på profilen og hvordan de kan få flere følgere. Det kan være en god idé at tage billeder eller lave konkrete forslag til historier.
  • Hvad skal virksomhederne være opmærksomme på, når de anvender sociale medier?

 

Eksempel 3: Event og salg

I JYSK er man glad for events og aktiviteter i butikkerne. Det skaber liv, travlhed og salg.

  • Fortæl om hvordan virksomheder kan arbejde med promotionaktiviteter, der ikke er reklamer.
  • JYSK har flere gange været en del af Støt Brysterne kampagnen. Forklar hvilke årsager, der kan være til at JYSK netop vælger Støt Brysterne og dermed også at støtte Kræftens Bekæmpelse.
  • Planlæg en Støt Brysterne lørdag i JYSK. Du skal fastlægge aktiviteter og planlægge dagens forløb.

 

Eksempel 4: Personalebladet ”GO JYSK”

JYSK´s personaleblad sendes hjem til alle medarbejderne. På den måde bliver bladet læst både af ansatte men måske også af deres familie og venner. Personalebladet GO JYSK kan også læses på hjemmesiden. 

  • Vælg ét eller to numre af personalebladet og fortæl om, hvordan bladet er bygget op og giv eksempler på, hvilke emner der skrives om.
  • Hvilken rolle har de ansatte i alle JYSK-butikkerne i virksomhedens promotion og kommunikation?
  • Kom med et forslag til en artikel, som du synes, der kunne være med i "GO JYSK". 
  • Kom med et forslag til, hvordan JYSK kan arbejde med at motivere sine medarbejdere til at udleve værdier om at være en god købmand, en god kollega og udvise korpsånd.

 

Eksempel 5: Markedsføringsplan

Markedsføringsplanen skal få virksomhedens samlede markedsføring til at hænge sammen.

Parametermixet skal fastlægges, så målgruppens livsstil og købsadfærd bliver ramt så godt som muligt.

  • Fortæl hvad der indgår i en virksomheds markedsføringsplan.
  • Redegør for JYSK parametermix – det er mest relevant for opgaven, at du kun kigger på JYSK i Danmark.
  • Vurdér hvordan JYSK parametermix passer med deres overordnede forretningsidé: at være danskernes foretrukne indkøbssted for sengetøj, bad og bolig hvor alle kan finde kvalitetsprodukter til markedets mest konkurrencedygtige priser og opleve kompetent vejledning.

 

Ressourcer

Det anbefales, at lærere og elever selv søger efter nye og aktuelle artikler, videoer og tekster på internettet.

Pressemeddelelser og nyheder

Job.jysk.dk Artikler og videoer om diverse arbejdsområder i JYSK.

GOJYSK  online nyhedsmedie for medarbejdere 

JYSK på Instagram

LinkedIn

Facebook

Mission og værdier (engelsk)

Costumer promises

 

 

 

 

 

Kreditering

Udarbejdet af Eva Busk

 

Siden er opdateret 20. januar 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.