Forskning og viden

Leg i daginstitutioner

Lyt til en podcast og læs en forskningsoversigt om, hvad der egentlig er på spil, når børn leger, og hvordan du kan gribe legen an som pædagog.

Børn leger og bevæger sig mindre i dag, end de gjorde for 50 år siden. Legen er helt afgørende for småbarnets udvikling, læring og trivsel. Det ser ud til at gælde for alle legens former, men særligt den selvorganiserede leg eller såkaldt frie leg med jævnaldrende fremhæves og er bedst undersøgt i forbindelse med barnets udvikling.

 

Podcast

I podcasten fortæller DPU-forskerne Ditte Winther-Lindqvist og Lone Svinth om børns leg i daginstitutioner og den forskningsoversigt, de har lavet om emnet. Du møder også en pædagog fra en børnehave i Kokkedal, hvor legen prioriteres så højt, at forældrene ikke længere spørger: ”Hvad har I lavet i dag”, når de henter - men: ”Hvad har I leget i dag?”.

 

Forskningskortlægning

Den tredje forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om, hvad vi ved om børns leg i daginstitutioner.

Forskningskortlægningen indeholder følgende afsnit:

  • Overordnede kommentarer til forskningen på området
  • Forskningen i leg i daginstitutioner kort fortalt
  • Hvad leger børn i daginstitutioner, og hvad ved vi om legens former?
  • Fysisk legemiljø – inde og ude
  • Legen som arena for social inklusion og trivsel
  • Det pædagogiske personales rolle i børns leg

 

Find materialet

Find materialet på dpu.au.dk

 

Kreditering

Materialet er fra DPU, Aarhus Universitet.

Siden er opdateret 15. august 2022 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.