Forskning og viden
Leg handler om processen, mere end resultatet
Læs om, hvorfor leg er så vigtigt, og hvordan I kan hjælpe legen på vej i et TEMA hæfte fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Leg karakteriseres ved at være en umiddelbar, spontan og frivillig aktivitet.
Til forskel fra andre aktiviteter i barndommen kan legen ikke bestemmes og reguleres udefra. Det er barnet og kun barnet, den legende, der råder over legen, dens indhold og form. Selv om børn både kan have mål med deres leg og lære af den, er målopnåelse og læring ikke det primære i legen ud fra et børneperspektiv.
I denne udgave af EVA TEMA finder du følgende afsnit:
- Du må gerne være med
- Forskerens 7 bedste råd til at styrke børnenes leg
- Case: “Vi er blevet meget bedre til at stimulere børnenes leg”
- Dialogkort: Sæt gang i jeres faglige drøftelser
Find materialet
Kreditering
Materialet er udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut i 2019.