Forskning og viden

Leg handler om processen, mere end resultatet

Læs om, hvorfor leg er så vigtigt, og hvordan I kan hjælpe legen på vej i et TEMA hæfte fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Leg karakteriseres ved at være en umiddelbar, spontan og frivillig aktivitet.

Til forskel fra andre aktiviteter i barndommen kan legen ikke bestemmes og reguleres udefra. Det er barnet og kun barnet, den legende, der råder over legen, dens indhold og form. Selv om børn både kan have mål med deres leg og lære af den, er målopnåelse og læring ikke det primære i legen ud fra et børneperspektiv.

I denne udgave af EVA TEMA finder du følgende afsnit:

  • Du må gerne være med
  • Forskerens 7 bedste råd til at styrke børnenes leg
  • Case: “Vi er blevet meget bedre til at stimulere børnenes leg”
  • Dialogkort: Sæt gang i jeres faglige drøftelser

 

Find materialet

Find materialet på eva.dk

 

Kreditering

Materialet er udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut i 2019.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.