Artikel

Brug hjerneforskning i det pædagogiske arbejde

Opdag, hvordan den seneste hjerneforskning skaber indsigt i, hvordan børns kognitive, sociale og personlige kompetencer formes gennem krop, sanser og bevægelse.

Dette EVA TEMA stiller skarpt på hvordan krop, sanser og bevægelse spiller en helt central rolle i børns udvikling. Materialet påpeger tre vigtige indsatsområder, man som leder eller pædagog bør være opmærksom på i det daglige arbejde: Rummet, kropssprog og rytme.

 

Materialets indhold

  • En artikel om hvordan børn udvikler sig med kroppen først.

  • En guide til at bruge hjerneforskningen pædagogisk gennem seks veje. 

  • En case fra Børnehuset Kosmos om hvordan hjerneforskningen har fundet vej i de fysiske læringsrum.

  • Dialogkort til faglige drøftelser af, hvordan I kan arbejde med moderne hjerneforskning i jeres dagtilbud. Dialogkortene findes på bagerste side i materialet.

Du kan finde dette EVA TEMA: Hjernen og kroppen her.

 

Materialets formål 

Med afsætning i forskning er målet med materialet at inspirere til arbejde med barnets krop, sanser og bevægelse i regi af den styrkede pædagogiske læreplan. Både som selvstændigt læreplanstema, men også som en tematik, der er relevant i samspil med resten af læreplanstemaerne.

 

Kreditering 

Temahæftet Kroppen og hjernen er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2019.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.