Forskning og viden
Madleg
I dette inspirationskatalog kan I hente ideer til, hvordan I kan udvikle en mad- og måltidspædagogik, så den retter sig mod børnenes trivsel og dannelse.
Mad- og måltidsvaner udvikles i samspillet mellem mennesker, blandt andet i det fælles rum omkring måltidet.

Maddannelse defineres i Madleg som ”en livslang proces, der kvalificerer vores kompetencer i forhold til måltider, hvad enten vi taler om valg af mad, viden om mad, madlavning eller samvær og kommunikation omkring spisning.” Formålet er at kunne tilgå mad og måltider på en kompetent, kritisk, reflekteret og bevidst måde.
Om materialet
I Madleg – inspiration til børns maddannelse og madkultur præsenteres Maddannelsesblomsten – et pædagogisk/didaktisk redskab til at arbejde med maddannelse i dagtilbud. Hensigten med Maddannelsesblomsten er at inspirere til daglige aktiviteter og måltidspædagogiske overvejelser.
Maddannelsesblomstens elementer kobles i materialet til de seks læreplanstemaer, og sammen munder denne kobling ud i konkret inspiration inden for følgende områder:
- Mad, måltider og håndværk
- Mad, måltider og sprog
- Mad, måltider, lyst og mod
- Mad, måltider og sanser
- Mad, måltider og dig og de andre
- Mad, måltider og kulturel mangfoldighed
- Mad, måltider og naturens ressourcer
Bag om materialet
'Madleg – inspiration til børns maddannelse og madkultur' (2016) er udgivet af Måltidspartnerskabet og er et resultat af projektet 'Mad og måltider i daginstitutioner'. Materialet er udarbejdet på baggrund af litteraturstudier og viden indhentet i det daglige arbejde med mad og måltider i en række dagtilbud i Københavns, Faaborg-Midtfyn og Vejle Kommune.