Forskning og viden

Matematisk opmærksomhed

Dette temahæfte ser nærmere på matematisk opmærksomhed og på, hvordan barnet kan udforske matematisk opmærksomhed i et pædagogisk læringsmiljø.

Lille dreng i blå vindjakke
© Danmarks Evalueringsinstitut

Forskning tyder på, at barnet bliver født med en særlig fornemmelse for matematik. Uden at kunne tælle, tegne eller gå kan barnet fornemme forskellen på fx og mange, stor og lille. Barnet kan også fornemme et rum og sin egen tilstedeværelse i dette rum.

Forskning viser også, at barnets matematiske forståelse som 4-årig er afgørende for, hvordan barnet klarer sig som 12-årig.

Materialets indhold

Inspirationsmaterialet indeholder:

  • Viden om matematisk opmærksomhed
  • Guide til barnets matematiske opmærksomhed
  • Inspiration fra praksis
  • Dialogkort til faglig refleksion

Find materialet på eva.dk

Bag om materialet

Temahæftet Matematisk opmærksomhed er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.