Forskning og viden

Matematisk opmærksomhed

Ifølge den styrkede pædagogiske læreplan skal pædagogisk personale støtte barnet i begyndende matematisk opmærksomhed. Det skal ske med en legende tilgang. Dette temahæfte ser nærmere på begrebet og på, hvordan barnet kan udforske matematisk opmærksomhed i et pædagogisk læringsmiljø.

Lille dreng i blå vindjakke
© Danmarks Evalueringsinstitut

Forskning tyder på, at barnet bliver født med en særlig fornemmelse for matematik. Uden at kunne tælle, tegne eller gå kan barnet fornemme forskellen på fx  og mangestor og lille. Barnet kan også fornemme et rum og sin egen tilstedeværelse i dette rum.

Forskning viser også, at barnets matematiske forståelse som 4-årig er afgørende for, hvordan barnet klarer sig som 12-årig.

 

Materialets indhold

Inspirationsmaterialet indeholder:

  • Viden om matematisk opmærksomhed
  • Guide til barnets matematiske opmærksomhed
  • Inspiration fra praksis
  • Dialogkort til faglig refleksion

Temahæftet Matematisk opmærksomhed  er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.