Forskning og viden
Matematisk opmærksomhed
Ifølge den styrkede pædagogiske læreplan skal pædagogisk personale støtte barnet i begyndende matematisk opmærksomhed. Det skal ske med en legende tilgang. Dette temahæfte ser nærmere på begrebet og på, hvordan barnet kan udforske matematisk opmærksomhed i et pædagogisk læringsmiljø.

Forskning tyder på, at barnet bliver født med en særlig fornemmelse for matematik. Uden at kunne tælle, tegne eller gå kan barnet fornemme forskellen på fx få og mange, stor og lille. Barnet kan også fornemme et rum og sin egen tilstedeværelse i dette rum.
Forskning viser også, at barnets matematiske forståelse som 4-årig er afgørende for, hvordan barnet klarer sig som 12-årig.
Materialets indhold
Inspirationsmaterialet indeholder:
- Viden om matematisk opmærksomhed
- Guide til barnets matematiske opmærksomhed
- Inspiration fra praksis
- Dialogkort til faglig refleksion
Temahæftet Matematisk opmærksomhed er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.