Forskning og viden
Matematisk opmærksomhed
Dette temahæfte ser nærmere på matematisk opmærksomhed og på, hvordan barnet kan udforske matematisk opmærksomhed i et pædagogisk læringsmiljø.
Forskning tyder på, at barnet bliver født med en særlig fornemmelse for matematik. Uden at kunne tælle, tegne eller gå kan barnet fornemme forskellen på fx få og mange, stor og lille. Barnet kan også fornemme et rum og sin egen tilstedeværelse i dette rum.
Forskning viser også, at barnets matematiske forståelse som 4-årig er afgørende for, hvordan barnet klarer sig som 12-årig.
Materialets indhold
Inspirationsmaterialet indeholder:
- Viden om matematisk opmærksomhed
- Guide til barnets matematiske opmærksomhed
- Inspiration fra praksis
- Dialogkort til faglig refleksion
Bag om materialet
Temahæftet Matematisk opmærksomhed er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, 2018.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.