Forskning og viden
Vi Lærer Sammen (VLS) i vuggestuen og dagplejen
Trygfondens Børneforskeningscenter afprøvede i 2016-2018 indsatsen ”Vi Lærer Sammen (VLS) i vuggestuen og dagplejen”. Indsatsen viste positiv effekt på børnenes ordforråd og talforståelse.
Formål med indsatsen
Vi Lærer Sammen hed oprindeligt ”Vi lærer Sprog i vuggestuen og dagplejen”.
Med udgangspunkt i erfaringer fra studierne Leg og læring i vuggestuen, SPELL og Fart på sproget var målet med Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen at tilpasse og afprøve Leg og læring i vuggestuen. Fokus i det nye projekt var på, hvordan indsatsen kunne implementeres bedre i dagtilbuddene.
Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen undersøgte derfor effekten af en temabaseret 20 ugers basisindsats med fokus på understøttelse af børns sprog, matematiske forståelse og funktioner i læse- og legeaktiviteter, i daglige rutiner og i såvel små og store grupper som individuelt.
Find rapporten på childresearch.au.dk
Indsatsens resultater
Det pædagogiske personale understøttede særligt børnenes sprog gennem samtaler med børnene i forbindelse med aktiviteter, leg, rutiner og omsorgssituationer.
Personalet anvendte desuden strategier, der inddrog børnene aktivt i samtaler, stilladserede deres sprogudvikling og gjorde det muligt at tilpasse samtalen til det enkelte barns behov.
Børnene tilegnede sig i vidt omfang de ord, der blev arbejdet specifikt med i indsatsen. Samtidig havde indsatsen en afsmittende effekt på børnenes generelle ordforråd, fordi de undervejs blev bedre til at tilegne sig nye ord.
De børn, der deltog i basisindsatsen, viste sig at opnå mellem 9 og 44 % ekstra læring inden for receptivt og produktivt ordforråd, abstrakt ordforråd og talforståelse sammenlignet med børnene i kontrolgruppen.
Læs mere på TrygFondens Børneforskningscenters side om indsatsen og muligheden for at indgå i partnerskab om Vi Lærer Sammen: Vi Lærer Sammen (VLS) (au.dk)
Bag om rapporten
Rapporten Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen er udarbejdet af Dorthe Bleses, Anders Højen, Peter Jensen, Anne Bloksgaard Rathe, Lone Amdi Boisen, Hanne Nielsen og Christine Hovmark Jensen for Børne- og Socialministeriet, 2019.
Projektet Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen blev finansieret af Børne- og Socialministeriet og gennemført i perioden 2016-2018. Egedal, Gentofte, Gladsaxe, Halsnæs, Horsens, Ikast-Brande, Morsø, Randers, Skive, Sorø, Tårnby, Vesthimmerlands og Aabenraa Kommune deltog i udvikling og afprøvning.
Projektet blev gennemført i et samarbejde mellem TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet og Rambøll Management Consulting.
Vi Lærer Sammen er videreudviklet og tilpasset børn i børnehaven. Du kan her læse mere om Vi Lærer Sammen (VLS) i børnehaven.
Du kan læse mere om de forskellige indsatser, der dannede udgangspunkt for Vi Lærer Sammen (VLS) i vuggestuen og dagplejen her:
- Leg og Læring i vuggestuen: Projektside om Leg og Læring i vuggestuen,
- Fart på Sprog: Projektside om Fart på Sprog
- SPELL: Projektside om SPELL