Artikel
Temahæfte: Tværprofessionelt samarbejde og børn i udsatte positioner
Et temahæfte om det tværprofessionelle samarbejde om børn i udsatte positioner i dagtilbud.
Undersøgelser fra blandt andet Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), viser, at antallet af børn i udsatte positioner har været stigende de seneste år. Det stiller øgede krav til pædagogisk personale og øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde.
Dette temahæfte peger på en række udfordringer i arbejdet med børn i udsatte positioner og give praksiseksempler på tværprofessionelt samarbejde der gør en positiv forskel for børnene.
EVA TEMA: Det tværprofessionelle samarbejde
I temahæftet kan I som pædagogisk personale og øvrige fagpersoner blive inspireret til, hvordan I som dagtilbud og kommune kan styrke det tværprofessionelle samarbejde om børn i udsatte positioner.
I temahæftet fremhæves det særligt, hvordan børnefællesskabet spiller en væsentlig rolle for børns trivsel og udvikling:
"At få en betydningsfuld plads i et fællesskab er i sig selv en beskyttelsesfaktor mod udsathed."
- Dina Celia Madsen. Chef for dagtilbud, EVA
"Derfor skal de pædagogiske blikke for børnefællesskabet fylde mere", peger forskerne Dorte Kousholt og Anja Stanek på. De beskriver, hvordan børn i udsatte positioner har brug for støtte, der tager udgangspunkt i, at de er en del af et børnefællesskab.
Materialets indhold
- Artikel: Derfor skal det pædagogiske blik for børnefællesskabet fylde mere
- Fakta: Tankevækkende tal
- Case: Faste møder skaber tillid i Herning
- Dialogkort: Hvordan ser det ud hos jer?
Find materialet
Bag om materialet
Temahæftet "Det tværprofessionelle samarbejde" er udgivet af Danmarks Evalueringsinstitut 2023.