Artikel

Mod og nysgerrighed i børnehøjde

I Børnehuset Toften i Sønderborg er børn og voksne nysgerrige sammen.

Med en eksperimenterende tilgang til sang og kunst formår personalet i Toften at følge børnenes spor, og der er ikke langt fra idé til handling i den daglige pædagogiske praksis.

En sangkraft, man ikke normalt oplever hos børn under 6 år, mødte fagudvalget, da de trådte ind ad døren til Børnehuset Toften i Sønderborg. Der hersker ikke tvivl om, at institutionen har et helt særligt fokus på sang. Men Børnehuset Toften er meget mere end sang. Bag den gule facade gemmer sig en institution, som realiserer alsidighed, børneperspektiv, nærhed og eksperimenter i sin pædagogiske praksis. Derfor er Toften nomineret til prisen som Årets Dagtilbud 2019.

 

Børnene som initiativtagere

I Toften arbejder børnene med projekter. Men kun tiden kan vise, hvad et projekt fører til, for målet er ikke forudbestemt. Det afhænger af, hvor børnene selv tager projektet hen, når de træder deres egne spor. ”Vi arbejder med et udvidet bestemme-koncept, hvor vi kun planlægger overskrifterne – resten bestemmer børnene,” forklarer Toftens pædagogiske leder Pia Jensen.

Udover at være et godt og inspirerende eksempel på den styrkede pædagogiske læreplans krav om inddragelse af børneperspektivet i den pædagogiske praksis så er Toften også en institution, hvor man med det samme fornemmer, at børn og voksne er i øjenhøjde. De udforsker forskellige områder og temaer sammen og etablerer herved en naturlig skabende og eksperimenterende praksis. Huset er fyldt med tegninger, fotografier, malerier og skulpturer, som på børnenes ’sprog’ fortæller beskueren om aktiviteterne i yoga-, massage og kunstlokalet. I Børnehuset Toften bliver der skabt noget, og idépaletten lader sig ikke begrænse af voksnes viden eller kvalifikationer på de områder, der udforskes. De voksne er hverken sangere, yogalærere eller uddannede massører – lige så lidt som børnene er det. For her udforsker og lærer børn og voksne sammen, og tilgangen giver ikke bare bonus i forhold til børneperspektivet og inddragelse, men også generelt i relationsarbejdet mellem børn og voksne og børnene imellem.

Men der er ikke tale om tilfældig planløshed i Toften. Leder Pia Jensen går forrest i den modige eksperimenterende praksis uden at ryste på hånden, for som hun siger: ”Vi ved godt, hvad vi vil med det her” og bekræfter dermed en underliggende tydelig pædagogisk intention. Og så er børneindflydelsen ikke blot et spørgsmål om at realisere den styrkede pædagogiske læreplan, den fungerer faktisk ofte som inspirerende øjenåbner for det pædagogiske personale. Når børn bliver medskabere, åbenbares ikke blot nye forslag, som voksne ikke lige ’ser’, men der lægges også et ekstra perspektiv på de voksnes idéer og forslag: Børneperspektivet. På denne måde opstår ikke blot nye aktiviteter; de allerede ’kendte’ idéer og eksisterende aktiviteter kan samtidig få helt ny udformning – ofte i børnehøjde.

Hvis børnene gøres til initiativtagere, så styrkes både evnen til at være nysgerrig og kreativ, hvilket samtidig kræver lidt opmærksomhed på den fysiske indretning af lokalerne. Initiativet befordres, hvis rummet i sig selv inviterer til aktivitet og nærmest udstråler, hvad man kan foretage sig i det. Derfor er instrumenter, redskaber, materialer, papir, lim, sakse m.v. tilgængelige for børnene og ikke gemt væk i ’voksen-skuffer’ i Toften. Vi taler børnehøjde i bogstavelig forstand.

 

Nysgerrighed og vovemod

Eksperimenterne og nysgerrigheden indenfor er lige så tydelig udenfor, hvor børn og voksne udforsker de mange muligheder, efterårets mudder og vandpytter byder på. ”Her er et dejligt fokus på grundlege,” fortæller Trine, som er mor til tre børn, der alle har været i Toften. ”Jeg kan godt lide, at man er lidt tilbageholdende med legeredskaberne og cyklerne, for børnene finder hurtigt ud af at lave en hule i busken eller klatre i træerne,” siger Trine og understreger hermed, hvad nysgerrige børn med en god portion gåpåmod rent faktisk er i stand til. Og så er Toften heller ikke følsom over for situationer, hvor børnene for eksempel er klatret højt op i træet. ”Det kan jeg godt lide,” afslutter Trine. Hun belyser hermed, hvad fagudvalget også ser under besøget: at der i Børnehuset Toften er plads til børnenes leg. Både den spontane leg imellem børnene, men også legen med en voksen som understøttende deltager samt den risikofyldte leg på børnenes præmisser – ofte initieret af børnene selv. Børnehuset Toften i Sønderborg er et godt sted at være barn. Det lyser ud af alle eksperimenterne, de kreative skabende aktiviteter og ikke mindst de modige børn og voksne.

 

I nomineringen af Børnehuset Toften til prisen som Årets Dagtilbud 2019 fremhæver fagudvalget
- Voksne og børn er i øjenhøjde
- Nysgerrig og modig pædagogisk praksis
- Tydelig pædagogisk intention
- Børneindflydelse som øjenåbner.

Børnehuset Toften Porsgrunngade 4 6400 Sønderborg.                                                                                                                  Leder: Pia Stoffer Jensen. Kontakt: pjen@sonderborg.dk, tlf. 88 72 42 96 60.                                                                                    Børn i alderen 0-6 år.

 

Kreditering

Artiklen er skrevet af Christian Rudbeck, DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø).

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.