Aktivitet
Verber i sange
Inspiration til at opleve grammatikken i sammenhæng med tekster.
Formål
Aktivitetens mål er at kursisten kan:
- udtrykke sig skriftligt i et enkelt sprog i korte beskrivelser og meddelelser.
- tale og skrive engelsk på et enkelt niveau.
Overordnet læringsmål for kursisten er at få kendskab til de uregelmæssige udsagnsord. Kursisten skal blive i stand til at identificere udsagnsordet i en sætning, bestemme tiden, være bevidst om og kunne beskrive forskellen på regelmæssige og uregelmæssige udsagnsords bøjninger samt forstå udsagnsordenes funktion generelt.
1. Omfang/planlægning
Aktiviteten varer 1-2 timer og kan integeres i undervisningen i løbet af hele skoleåret.
2. Forberedelse/opbygning
Der arbejdes med verber forud for aktiviteten.
Vælg en passende sang. Eksemplet her er lavet ud fra "Soul Asylum - Runaway Train"
3. Gennemførelse
Lyt til/arbejd med en sang i datid ( Runaway train ).
Før sang: ordforråd – jumpled words – gæt ordet og slå det op – viden om uregelmæssige verber inddrages. Ordmaterialet er verber samt ord, der siger noget om sangens emne/budskab:
Runaway train: train, runaway, smile, weep, call, run, back, pain.
Under sang: Lyt til sangen – samtal om emnet til din nabo. Teksten udleveres, og der lyttes til sangen endnu engang.
Efter sang: Find verberne – ændr tid, så bøjningerne bliver synlige – vurdér, om det er regelmæssige eller uregelmæssige
Lyt til sangen igen imens udfyldes cloze test af sangen – på den måde øves ordene fra før-øvelsen igen – nu også stavemåde.
Ordene kan evt. trænes ved at oprette en Wordsearch på Puzzlefast.com.
4. Evaluering/opfølgning
Der kan eventuelt bruges opsummeringskort:
Hvad bruger vi verber til?
Giv eksempel på 3 regelmæssige verber og 3 uregelmæssige verber i datid.
Kreditering:
Fagkonsulenten i engelsk AVU - Børne- og Undervisningsministeriet.