Aktivitet
Lav din egen tegneserie med Pixton
Brug tegneserier som udgangspunkt til at træne skriftligheden i engelsk.
Formål
Erfaringer viser, at kursister på basis- og g-niveau kan have svært ved at formulere sig på engelsk. Tegneserier kan være et godt udgangspunkt, når kursister på begynderniveauet skal lære at kommunikere skriftligt i et meget enkelt talesprog. Ved hjælp af den digitale tjeneste Pixton, kan kursisterne lave deres egen tegneserie.
Målet med denne aktivitet er, at kursisterne lærer at kommunikere skriftligt i et meget enkelt og forståeligt sprog.
Delmål kan være:
- formulere enkle sætninger
- skrive kohærente spørgsmål/svar
- slå op i ordbogen.
- bøje navneord i ental og flertal.
- placere de franske tillægsord rigtigt.
- bøje tillægsord i køn og tal.
Vælg eventuelt kun aktiviteten, hvis kursisterne er forholdsvis it-kyndige. Problemer med it skal helst ikke fylde mere end det engelskfaglige indhold.
1. Omfang/planlægning
Aktiviteten varer 1-2 timer og kan integeres i undervisningen i løbet af hele skoleåret.
2. Forberedelse/opbygning
Fortæl kursisterne, at de skal skrive en tegneserie. I kan for eksempel tage udgangspunkt i en tekst, klassen lige har arbejdet med.
Gør det tydeligt for kursisterne, hvad det er, de skal lære. Har I valgt som læringsmål, at kursisterne skal lære at bøje navneord i ental og flertal, så gør kursisterne opmærksomme på, at fokus netop er på dette.
I kan bruge Pixton til tegneserier. Programmet er nemt at gå til og tilbyder mange grafiske muligheder. Pixton fungerer på pc og iPad.
Der vises tegn på læring, når kursisterne kan aflevere en tegneserie, hvor sproget er forståeligt. Det er desuden vigtigt, at I derudover vurderer, i hvor høj grad eleven opfylder de læringsmål, I har valgt.
3. Gennemførelse
XX
4. Evaluering/opfølgning
XX
Kreditering:
Fagkonsulenten i engelsk AVU - Børne- og Undervisningsministeriet.