Aktivitet
The Desk - film
Inspiration til at arbejde med filmen The Desk.
Formål
Aktivitetens mål er at kursisten kan:
- udtrykke sig skriftligt i et enkelt sprog i korte beskrivelser og meddelelser.
- tale og skrive engelsk på et enkelt niveau.
Overordnet læringsmål for kursisten er at få kendskab til de uregelmæssige udsagnsord. Kursisten skal blive i stand til at identificere udsagnsord, bestemme tiden, være bevidst om og kunne beskrive forskellen på regelmæssige og uregelmæssige udsagnsords bøjninger samt forstå udsagnsordenes funktion generelt.
1. Omfang/planlægning
Det tager ca. 2-4 timer at arbejde med materialet.
2. Forberedelse/opbygning
Læreren finder nogle ord fra filmen, som skal oversættes.
Opgaverne kan med fordel bruges som variation i et forløb om verber, således kursisterne har arbejdet med verber på forhånd.
3. Gennemførelse
- Før filmen: Ord fra filmen oversættes – to og to taler de om, hvad de forventer at se i filmen.
- Kortfilmen (The Desk) ses i klassen. Filmen kan ses her på YouTube.
- Under filmen: Kursisterne noterer undervejs og skriver mindst 3 vigtige ord.
- Efter filmen: De skriver korte sætninger om filmen, hvor uregelmæssige verber inddrages – oversigt udleveres.
- De læser op to og to. Og efterfølgende oversætter de i fællesskab udvalgte verber til nutid.
4. Evaluering/opfølgning
De forslåede aktiviteter har meget fokus på verber. Følgende aktivieter kan supplere:
- Kursisterne laver i grupper 3-6 undrespørgsmål til filmen på et stykke papir. Spørgsmålene diskuteres på klassen eller i grupper.
- Kursisterne laver en personkarakteristik af personerne i filmen. Karakteristikken kan skrives på en planche
- Læreren laver en Kahoot med spørgsmål til filmen
- Kursisterne skriver en kort anmeldelse af filmen. Der bruges nutid.
Kreditering:
Fagkonsulenten i engelsk AVU - Børne- og Undervisningsministeriet.