Aktivitet
Hvor får jeg mine nyheder fra?
I denne aktivitet skal kursisterne reflektere over deres medieforbrug og prøve kræfter med, hvordan medierne vinkler historier forskelligt.
Formål
Aktiviteten har til formål, at styrke kursisterne kritiske tilgang til nyheder og historier, som blandt andet florerer på nettet.
Omfang/planlægning
Det anslåede tidsforbrug til aktiviteten er 75-90 min.
Forberedelse/opbygning
Læs detaljeret om, hvordan du kan opbygge aktiviteten her: Sådan gør du.
Gennemførelse
Øvelse 1.
Speeddebat.
Øvelse 2.
Hvilke overskrifter klikker du på?
Øvelse 3.
Den samme historie kan have mange forskellige vinkler.
Du finder bilag til alle øvelser herunder.
Refleksion
- Blev I overrasket over, hvor mange måder den samme historie kan fortælles på?
- Hvorfor tror I, at forskellige medier vælger forskellige vinkler?
- Er det et problem, hvis man altid får sine nyheder fra det samme medie? Eksempelvis et medie som altid lægger vægt på sensation?
- Hvordan kan I hver især undgå, at det hele tiden er den samme type nyheder, som I bliver præsenteret for?
Bilag til Hvor jeg får mine nyheder fra?
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.