Aktivitet
Fake news
Denne materialepakke har fokus på den stigende strøm af falske historier, der florerer på internettet – og som ofte bliver delt kritikløst af mange mennesker.
Formål
Aktiviteten har til formål, at kursisterne bliver kildekritiske og kan tage stilling på et oplyst- og etisk grundlag, samt at de får redskaber til at skelne Fake News fra rigtige nyheder.
Omfang/planlægning
Det anslåede tidsforbrug til aktiviteten er 90 min.
Forberedelse/opbygning
Læs detaljeret om, hvordan du kan opbygge aktiviteten her: Sådan gør du.
Gennemførelse
Introduktion
Introducer kursisterne for begrebet Fake News og brug PowerPoint-præsentationen, som du finder herunder.
Fælles dialog
Spørg eksempelvis kursisterne: Kan Fake News være et problem for demokratiet?
Øvelse
Brug kildekritik til at spotte Fake News med udgangspunkt i arket 'Sådan spotter du Fake News', som du finder herunder.
Gruppearbejde
Kursisterne skal finde fem eksempler på Fake News og fremlægge for hinanden.
Informationssøgning
Introducer begrebet Informationssøgning og sæt eleverne igang med en informationssøgningsopgave.
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.