Aktivitet
Dilemmaleg
I denne aktivitet skal kursisterne tage stilling til en række etiske og politiske dilemmaer, som der muligvis vil være delte meninger om. Der vil være fokus på kursisternes forskellige argumenter for og imod.
Formål
Aktiviteten har til formål, at kursisterne kan argumentere for deres holdninger og forholde sig til andres argumenter.
Omfang/planlægning
Det anslåede tidsforbrug til aktiviteten er 75 min.
Forberedelse/opbygning
Ryk alle bordene i lokalet ud til siden, så der er mest mulig plads på gulvet (tegn eventuelt en streg på tværs af lokalet med kridt). I den ene side af lokalet hænger du et skilt (papir/karton), hvor der står ”uenig” og i den anden side et skilt, hvor der står ”enig”.
Læs detaljeret om, hvordan du kan opbygge aktiviteten her: Sådan gør du.
Gennemførelse
Introduktion
Introducer kursisterne for øvelsen og forklar, hvordan de skal forholde sig til dilemmaerne.
Øvelse
Læs et udsagn op af gangen og giv kursisterne lidt tid til at placere sig. Forsøg at få en debat i gang i mellem kursisterne.
Refleksion
Snak med kursisterne om øvelsen, eksempelvis ved følgende refleksionspørgsmål:
- Hvordan var det at blive tvunget til at skulle tage stilling?
- Fik de andres argumenter dig til at skifte holdning? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Var du overrasket over, at dine medkursister var uenige/enige?
- Kunne I have fundet kompromisser, hvis I var blevet ved med at diskutere?
Bilag til: Frihedsrettighedernes betydning
Kreditering
Materialet er udarbejdet af et konsortium bestående af Pluss, LSP, CeFU, YouGlobe og DUF i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.