Redskab

Overblik: Hvem, hvad og hvordan i folkeskolens evalueringskultur

En stærk evalueringskultur skabes i samarbejde mellem det pædagogiske personale, ledelsen og forvaltningen. Her får du faglige anbefalinger til, hvordan et systematisk samarbejde kan styrke jeres praksis.

En stærk evalueringskultur kan ofte skabes ved at systematisere det, I allerede gør.

 

Fem centrale aktører

Notatet giver konkrete anbefalinger til, hvordan de centrale aktører kan bidrage til en fælles evalueringskultur.

Aktørerne er:

• Forvaltning
• Skoleledelsen
• Det pædagogiske læringscenter
• Teams
• Det pædagogiske personale

Læs tre vigtige grunde til at evaluere formativt

 

Centrale elementer i en stærk evalueringskultur

Folkeskoler lykkes især med at skabe en stærk evalueringskultur, når de centrale aktører systematisk inddrager obligatoriske og anbefalede elementer i egen praksis og i samarbejdet med hinanden.

Figuren viser sammenhængen mellem centrale elementer i skolens evalueringskultur, og aktørernes samarbejde.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

 

 

Obligatoriske test- og evalueringsredskaber

• Folkeskolens prøver
• Standpunktskarakterer
• Ordblindetest
• Risikotest for ordblindhed
• Nationalt sprogvurderingsredskab
• Folkeskolens Nationale Overgangstest
• National trivselsmåling
• Værktøj til screening for tegn på høj begavelse

Læs mere om test- og evalueringsredskaber

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.