Forløb
Mi futuro - karrierekompetencer
Dette forløb arbejder eleverne med deres karrierekompetencer og at bruge spansk i en personlig, uddannelsesmæssig og arbejdsmæssig sammenhæng i deres egen fremtid. Niveau: 2.g eller 3.g.
Forløbet er leveret af fagkonsulenten som supplement til vejledningen for faget
Dette forløb er et forløb på 5-10 lektioner - evt i kombination med en blokdag. Kan udvides ifbm en studietur til et spansktalende område. Passer til fagligt samspil med f.eks. samfundsfag
Eleverne
- arbejder med deres karrierekompetencer i den forståelse, at (den arbejdsmæssige) omverden bringes ind i faget, og samtidig bliver eleverne mere bevidstgjorte omkring de muligheder, der er for at bruge spansk i en personlig, uddannelsesmæssig og arbejdsmæssig sammenhæng i deres egen fremtid,
- træner skriftlighed ved f.eks. at skrive ansøgning på spansk og lave jobopslag på spansk
- arbejder med forståelse af arbejdsmarkedet både herhjemme og i spansktalende områder - herunder muligheder og begrænsninger i balancen mellem arbejde og fritid.
- gøres bevidste om, at der også kan være forskellige kulturer på en arbejdsplads i hhv en dansk og spansktalende sammenhæng - med henblik på at kunne optræde passende i en situation, hvor både spansktalende og dansktalende arbejder sammen.
Forløbets overordnede formål er
- at gøre eleverne mere bevidste om fagets sammenhæng med omverdenen og om de muligheder, det giver i forhold til livet efter gymnasiet - både på et personligt, uddannelsesmæssigt og eventuelt arbejdsmæssigt plan i bredere forstand at modne elevernes evne til at reflektere over egne muligheder og at træffe valg om egen fremtid i et studie-, karriere-og og personligt perspektiv.
Kompetencer i fokus
- Karrierekompetence
- Interkulturel kommunikativ kompetence
Faglige mål i fokus
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (evt med samfundsfag)
Kernestof i fokus
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse (...) herunder (...) pragmatik
- (historiske), kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Materiale
Pedersen, Annie M.: España hechos y cultura, side 47 ff
Albertsen, Andreasen & Leth-Sørensen: Cultura y negocios en España: Kulturforståelse, Lindhardt & Ringhof, 2013.
Internettet: jobbanker, beskrivelser af arbejdslivet i Spansktalende områder, billeder af forskellige karrieremuligheder / studier etc.
Forslag til arbejdsformer/metode
Forskellige aktiviteter/sekvenser i lektionerne
- Træne ordforråd, der er specifikt målrettet arbejdsmarked, karrieremuligheder (søg evt på “mercado laboral” på Quizlet)
- Eleverne læser i grupper kapitler fra Cultura y negocios en España og holder oplæg for hinanden i grupper.
- Oplæg/besøg på virksomheder der arbejder internationalt fx. Arla, Grundfos, Lego, Mærsk, Danfoss: Hvilken rolle spiller medarbejdere med sprogkompetencer i virksomheden og hvilke opgaver varetager de?
- Oplæg/besøg af sprogstuderende eller studerende som bruger sprogkompetencer generelt; gerne tidligere elever.
- Hvordan er det at studere i den spansktalende verden (og ikke nødvendigvis sproget spansk). Hvilke muligheder er der for sprogskoler, studieophold, ERASMUS-ophold osv. Inviter f.eks.en studerende fra et lokalt universitet / tidligere elev, der har studeret i et spansktalende land.
- Eleverne laver egne “fremtidskort” med mulige jobs inden for deres interessefelt. Derefter undersøges hvordan det ser ud for lignende jobs i en spansktalende kontekst.
- Beskrive arbejdsmarkedets i Spanien/andre lande: Jobfunktioner, sammensætning - f.eks. som i artiklen Ayuda para buscar trabajo en España (handler om det spanske arbejdsmarked generelt)
- Undersøge, hvordan arbejdsliv og privatliv passer sammen i DK og en spansktalende kultur f.eks. for familier, kvinder, unge, etc. (equilibrio vida laboral y personal)
- Undersøge, hvordan man kan finde et arbejde i Spanien - læse jobannoncer og lægge mærke til, hvad der står i dem: (officiel jobbbank). Søg evt også på “motores de búsqueda de empleo”.
- Find en jobbank i DK og søg på “spansk” - tænk over de muligheder, der kommer frem. Gør det samme i Spanien. Find andre jobs / karrierer på et dansk site og se,om du kan skrive det spansktalende ind i dem. Evt. jobs med rejseaktivitet osv.
- Lave dramatisering af jobsamtaler på spansk og optage dem på video.
- På baggrund af læsning i España “Hechos y cultura” lave små tegneserier af situationer, hvor dansk og spansk arbejdsmarked mødes.
- På en studietur besøge en dansk virksomhed og spørge ind til kulturelle forskelle, karriereveje for de, der er ansat mm.
- Lade eleverne undersøge deres eget netværk for, om der er en person, der arbejder med sprog, udlandet - høre, hvilke muligheder og begrænsninger der er i sådanne jobmuligheder.
Forslag til skriftlige produkter
- Skrive en jobansøgning til et spansk job, der er slået op på spansk
- Producere en folder med gode råd til unge spansktalende, der gerne vil have et job i Danmark, herunder beskrivelse af typiske ungdomsjobs med tilhørende beskrivelse af opgaver.
- I en dagbog beskrive, hvilke drømme og muligheder, man har tænkt for sig selv i nær fremtid ud fra de studerede emner/underemner
Kreditering
Produceret af Tina Lynge og Mikkel Hollænder