Artikel

Det nye mediefag - Et inspirationsmateriale

Artikelsamling om læreplanens nye områder. Inspiration til, hvordan de nye områder i mediefag kan implementeres teoretisk, praktisk og didaktisk i undervisningen.

Leveret af fagkonsulenten for faget.

De nye områder i læreplanen 2017 behandles i denne samling af artikler. Materialet er udarbejdet af Medielærerforeningen som et forsøg på at give mediefagslærere inspiration og ideer til, hvordan man at omsætte nogle af fagets nye aspekter til faglig praksis.

Inspirationsmaterialet er organiseret med udgangspunkt i fagets to bærende elementer: det teoretiske og det praktiske arbejde

 

Indholdsfortegnelse

Forord
Af Michael Højer og Mette Wolfhagen Linnebjerg

1. Mediehistoriske hovedlinjer og nutidens mediebillede
Af Morten Winther Bülow

2. Transmedia storytelling
Af Henrik Højer

3. Faglige fletninger - kontekstualisering i mediefag
Af Dorte Schmidt Granild

4. Dramaturgi i nye medier og korte audivisuelle formater
Af Mathias Bonde Korsgaard

5. Eksamensproduktioner i flere dele
Af Iben Engberg

6. At åbne døren til klasseværelset - Det mediefagligt formidlende, anvendelsesorienterede og innovative 
Af Anne Juul Møller

7. Kommunikation, målgrupper og sociale medier i mediefag 
Af Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen

8. Basal ophavsret og medieetik – med særligt fokus på elevproduktioner 
Af Mimi Olsen og Josephine Bock

 

Kreditering

Materialesamlingen er udviklet af Medielærerforeningen med midler fra Børne- og Undervisningsministeriet 2017. 
Redigeret af Michael Højer og Mette Wolfhagen Linnebjerg for Medielærerforeningen.

Siden er opdateret 19. februar 2019 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.