Vektorregning

Formålet med materialet er at lade eleverne selv arbejde sig frem til de forskellige resultater i vektorregningen. Idéen er at tage udgangspunkt i spørgsmålet ”kan man regne med andet end tal?”

   

Vi fokuserer naturligvis på, hvordan man kan regne med pile. Formålet med denne tilgang er at hele tiden drage paralleller til de tilsvarende operationer for tallene og dermed styrke elevernes forståelse af tallenes struktur.

Koordinatberegninger introduceres først efter at have indset, hvordan man kan regne med pile. Aktiviteterne lader eleverne eksperimentere og ræsonnere sig frem til resultaterne i vektorregningen. Det er i begyndelsen (del 1) overraskende let, og man kommer ganske langt med papir, blyant og simple ræsonnementer. Senere (del 2) giver det sommetider omveje og mere besværlige omskrivninger end højst nødvendigt, men det giver til gengæld en indsigt i matematik som en kreativ og skabende videnskab.

Siden er opdateret 03. marts 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.