Redskab

Om statistik og lineær regression i gymnasiet

Supplerende materiale til vejledningen for faget. Artikler om lineær regression, brugen af R2 og eksempler på, hvad man bør lægge vægt på i forbindelse med undervisningen i og brugen af statistik i gymnasiet.

 

Se også videovejledning her.

Materialet lægger op til at eleverne arbejder selvstændigt med datasæt og derigennem får indblik i den statistiske metode og begreberne knyttet dertil.
De to statistikere Anders Rønn-Nielsen, Copenhagen Business School, og Bo Markussen, Københavns Universitet, har udarbejdet materialet.
Se videovejledninger (TI-Nspire og Geogebra) til alle øvelser og eksperimenter i materialet: Se vejledningerne på YouTube

Materialet er en udvidelse af Linerær regression til B-niveau. Der er lagt op til, at eleverne arbejder selvstændigt med materialet gennem øvelser.
De to statistikere Anders Rønn-Nielsen, Copenhagen Business School, og Bo Markussen, Københavns Universitet, har udarbejdet materialet.
Der er også til dette materiale udarbejde videovejledninger. Se vejledningerne på YouTube.

Tekniske betragtninger om R2 og bud på et godt alternativ.
Af Per Bruun Brockhoff, DTU Compute, Claus Thorn Ekstrøm, KU Biostatistik, Ernst Hansen, KU Matematik

Bidrag til fælles forståelse for hvad R2 kan og ikke kan.
Af Per Bruun Brockhoff, DTU Compute Ernst Hansen, KU Matematik Claus Thorn Ekstrøm, KU Biostatistik

Bud på, hvad man bør lægge vægt på i forbindelse med undervisningen i og brugen af statistik i gymnasiet,
Af Claus Thorn Ekstrøm, KU Biostatistik, Ernst Hansen, KU Matematik Per Bruun Brockhoff, DTU Compute.

Siden er opdateret 24. september 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Rettigheder

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.