Artikel

Digitale kompetencer

Verden automatiseres og digitales. Derfor er digitale kompetencer, der gør eleverne i stand til at anvende og kritisk tage stilling til den digitale teknologi en vigtig del af den almene dannelse.

De digitale kompetencer kan inddeles i fire kompetenceområder

  1. Kritisk blik på digitale medier og værktøjer.
  2. Digitale fællesskaber
  3. Informationssøgning
  4. Skabe digitale produkter

Gymnasiernes arbejde med de digitale kompetencer bliver organiseret på forskellige måder. Her følger materiale, der kan bruges som inspiration til organiseringen af arbejdet med digitale kompetencer.”

Læs mere i Vejledningen til digitale kompetencer

 
Hør om resultaterne af projektet DiDaK i disse tre korte film

Video 1: Digitale kompetenceområder

© DiDak

Video 2: Faglig anvendelse af digitale teknologier

© DiDak

Video 3: Pædagogiske formater for digitale kompetencer i undervisningen

© DiDak
Siden er opdateret 23. marts 2022 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.