Forløb

Unplugged it-undervisning

Få eleverne op af stolene, og få bedre trivsel, koncentration og læring. Øvelser af 5-15 minutters varighed, der får hovederne væk fra skærmen og sætter de små grå i gang. 

Formål

Brain Breaks, energizers m.m. er betegnelser for øvelser, der skal få eleverne op af stolen og give dem et lille afbræk, så de bedre kan koncentrere sig. Her et udvalg af øvelserne med et it-fagligt pift, så det taktile og rumlige aspekt også hjælper elevernes forståelse på vej.

 

Overvejelser

Øvelsernes primære formål er at skabe et afbræk og genskabe elevernes koncentration. De kan bruges planlagt i midten af moduler og efterhånden, som man kender øvelserne kan de inddrages spontan, hvis eleverne har brug for et afbræk.

 

Øvelser

3D caesar dekryptering

Lav en sjov eller sød sætning med af et antal bogstaver, der svarer til antallet af elever på holdet. Krypter den med et antal rotationer i cæsarkryptering. Print den krypterede sætning og bogstaverne i alfabetet på hver sit a4-ark. 

Læg det printede alfabet i en stor cirkel på gulvet. Giv den første elev på klasselisten det første krypterede bogstav i sætningen, den anden det andet krypterede bogstav osv. Bed alle gå hen til deres bogstav på cirklen. Alle elever roterer/går et bogstav frem. Første elev siger sit ”nye” bogstav højt, den anden sit højt osv. De stopper, hvis det bliver tydeligt, at det ikke bliver til et ord. Herefter roterer de et bogstav igen og gentager processen, indtil de har dekrypteret sætningen.

 

Gør som programmet siger

Lærer eller elev skriver et stykke kode på tavlen, og holdet udfører det: while(afstandTilTavle>1){

   étSkridtFrem();

}

Det kan udvikles, ved at eleverne skal programmere en dans eller en figur, og på B-niveauer kan man eksempelvis stille eleverne op på en række og afprøve sorteringsalgoritmer, der sorterer dem efter højde, alder.

 

Kodepuslespil

Udvælg et stykke kode på 10-40 linjer, som eleverne har arbejdet med.  Det kan eksempelvis være point eller logonsystem på C-niveauet eller krypteringsalgoritmer på B-niveauet. Print koden på et a4-ark til hver gruppe, klip det ud i stykker/blokke, put i chartek og voila, har man et puslespil!

 

Find én, som kan forklare….

Øvelse til opsamling på gruppearbejde eller repetition, hvor eleverne får et ark med begreber og skal gå rundt og finde og nedskrive forklaringer. Én forklaring per begreb og højst én forklaring fra én person. Lav en opsamling på begreberne bagefter.

 

Labyrint

Lav en labyrint med borde/stole i klasselokalet med to start/slutpunkter. Eleverne får 5 minutter til at skrive et stykke kode til hinanden, der fører dem gennem labyrinten hver sin vej. Den ene fra ”start” til ”slut”, og den anden den modsatte vej.

 

Ordkaos

Inddel eleverne i grupper, og giv hver gruppe en bunke sedler med faglige begreber. Stil opgaver som: find termer fra programmering, interaktionsdesign, sikkerhed m.v. 

 

Stav i luften

Eleverne skiftes parvist til med hænderne at stave et begreb i luften, som den anden skal gætte.

 

Zero-knowledge game

Få eleverne op af stolen, og lad dem finde frem til klassens gennemsnitlige højde, skostørrelse, karaktersnit eller andet uden at de deler deres egne data:

  1. Eleverne stilles op i en cirkel
  2. Læreren hvisker et tal til første elev og beder denne lægge sin skostørrelse til og hviske det samlede tal videre.
  3. Den sidste elev hvisker sit tal til læreren
  4. Læreren siger sit starttal og gennemsnittet udregnes - tag en snak om svagheder og forbedringer.

Rigb.org - Zero-knowledge games (pdf) kan man se aktiviteten udfoldet inklusiv sikkerhedsproblematikker og forslag til forbedringer.

 

Kreditering

Jacob Stenløkke Bendtsen, Hvidovre Gymnasium & HF, i samarbejde med CFU

Siden er opdateret 18. marts 2021 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.